NRK Meny
Normal

– Meningsløs bruk av millioner

Prinsens gate i Oslo sentrum skal oppgraderes og 750 meter av gaten skal gjøres til en ren trikketrasé. Det vil koste en halv milliard kroner.

Den blå trikken vestover gjennom Prinsens gate i Oslo sentrum

KONKURRERER MED MANGE: I dag kjører trikken kun vestover i Prinsens gate. Denne gata er enveiskjørt, og trikken må dele den med både busser og biler. Dette har byrådet nå lyst til å gjøre noe med.

Foto: Olav Juven / NRK

Carl I. Hagen

Carl I. Hagen, Fremskrittspartiets gruppeleder.

Foto: Johannessen, Sara / Scanpix

– Det er helt meningsløst å bruke en halv milliard kroner på noe som ikke strengt er helt nødvendig, i en by som ellers kutter i sosiale tiltak på grunn av dårlig råd, sier Fremskrittspartiets gruppeleder Carl I. Hagen.

Prinsens gate i Oslo sentrum skal oppgraderes for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken. 750 meter skal bli til ren trikketrasé, og arbeidene starter så snart bystyret gir grønt lys.

Men nå reagerer politikere på prislappen.

Vil skape bedre flyt

– Vi kommer til å gå inn for at dette prosjektet skrinlegges, og at man heller opprettholder trikken både i Prinsens gate og i Tollbugata og har et nødvendig, men normalt vedlikehold, sier Frps Carl I. Hagen.

I dag kjører trikken vestover i Prinsens gate og østover i parallellgata Tollbugata. De to gatene er enveiskjørte og her kjører både trikker, busser og biler.

Ifølge Oslo kommune blokkerer de for hverandre i rushtiden, slik at gatene blir flaskehalser for kollektivtrafikken gjennom sentrum.

For å få bedre flyt vil kommunen gjøre disse endringene i Kvadraturen:

  • Prinsens gate: legge nye trikkeskinner og gjøre denne til en toveis trikketrasé.
  • Tollbygata: fjerne trikkeskinnene og gjøre denne til en toveis busstrasé.
  • Bytte ut mellom 80 og 120 år gamle vann og kloakkledninger, siden det allikevel skal graves.

– For liten gevinst

Marianne Borgen

Marianne Borgen, SVs gruppeleder og leder av bystyrets samferdsels- og miljøkomité.

Foto: Sigurd Fandango Kapperud

Nå ber byrådet om at bystyret godkjenner kostnadsrammen på 496 millioner kroner.

Men Hagen mener problemene ikke er store nok til å bruke så mange millioner på prosjektet.

– Jeg synes gevinstene av prosjektet er sterkt overdrevet. Trikken går i dag i Prinsens gate og Tollbugata, og det går helt ålreit. Det er av og til noen problemer med fremkommeligheten, men ikke av stor betydning, sier han.

Hagen får selskap av SVs gruppeleder Marianne Borgen, som også leder bystyrets samferdsels- og miljøkomité.

Borgen har stilt byrådet skriftlige spørsmål om hvorfor trikkeprosjektet blir så dyrt.

– Dette er en ganske kort gatestrekning, og den koster en halv milliard kroner. Det er helt naturlig i store prosjekter som dette å stille seg spørsmålet: er det mulig å gjøre det noe rimeligere, men gjøre det godt nok likevel?

Sv gir sin støtte

Prosjektet finansieres dels av statlige midler fra belønningsordningen for kollektivtrafikken, dels av bompenger fra Oslopakke 3 og dels via vann- og avløpsavgiften.

Og selv om prislappen vil ende nesten 500 millioner kroner, vil SV støtte trikketraseen.

– Vi kommer allikevel til å støtte prosjektet, selv om det måtte bli så dyrt. Vi vil at trikken skal få bedre fremkommelighetsmuligheter i byen, men vi har spurt om prosjektet kan slankes, sier Borgen.

Lite å spare

Guri Melby

Samferdselsbyråd Guri Melby

Foto: Eirin Eikås / NRK

Samferdselsbyråd Guri Melby mener prosjektet er en viktig investering for både kollektivtrafikken, infrastrukturen og avløpssystemet i Kvadraturen.

– Det handler om en omlegging av kollektivtrafikken. Det vil gi bedre framkommelighet og gjør kollektivtrafikken mer attraktiv, men vi skal også gjøre mye under bakken, sier Melby.

Byråden mener det neppe mer enn noen få titalls millioner å spare fordi oppgraderingene er såpass omfattende.

– I kvadraturen har vi vann- og avløpsrør som er opptil 120 år gamle. De er nødt til å skiftes ut. Til slutt vil også gatene få en estetisk oppgradering noe som vil gi mer liv og høyere attraktivitet til området, sier Melby.

Prinsens gate vest

NYTT: Slik vil det se ut i Prinsens gate når arbeidene etter planen skal være ferdig i desember 2017.

Foto: Bymiljøetaten / Illustrasjon