NRK Meny
Normal

70 år med pilotbriller

I 1937 ble den første pilotbrillen produsert for det amerikanske forsvaret. I år blir pilotbriller nok en gang å se på våre neser.

Pilotbrillen 70 år.
Foto: ROBERTO SCHMIDT / AFP

- Pilotbrillen vil være med å prege motebildet i Oslo også i år, sier moteassistent Tonje Norum ved Elle Norway.

En udødelig klassiker

Bausch & Lomb var først ute i 1937 med "The Aviator". Dette var en spesialprodusert brille til det amerikanske forsvaret. Senere kom Ray-Ban med modellen Wayfarer, som ble en superhit for folk flest på 80-tallet.

- Pilotbrillene har utviklet seg til å bli en klassiker. Det er nok derfor vi ser stilen komme tilbake med jevne mellomrom, sier Norum.

I ettertid har pilotbrillene blitt den mestselgende solbrillen noensinne. Det var blandt annet storproduksjonene "The Blues Brothers" og "Miami Vice" som gjorde at stilen vant frem på 80-tallet. 

Størst i Oslo vest

Hvert år ved påsketider eksploderer solbrillesalget i Oslo. I slutten av februar kom årets kolleksjoner på markedet, og nå er høysesongen i gang for brillebutikkene.

- Det er nå det virkelig tar av. Det er mange som ønsker å ta med seg de nyeste brillemodellene på påskefjellet, sier daglig leder ved Interoptikk Bogstadveien, Mari Høyvik til NRK Østlandssendingen.  

I fjor kom pilotbrillene tilbake i motebildet for fullt, og også i år merker forretningene etterspørselen etter den karakteristiske stilen. I følge Høyvik er salget spesielt stort i Oslo vest. 

- Vi merker at det selges mer sære brillevarianter i Oslo vest enn i resten av landet. Nå for tiden selger vi mye kraftige varianter av pilotbriller, gjerne med utsmykning og gull i innfatningene, sier hun.

Høyvik mener folk i andre deler av landet velger mer ordinære brillevarianter, og at det er folk i alderen 17-40 år som er hovedmålgruppen for salg av pilotbriller i Oslo. 

En stil for alle

Siden man kan få dem i så mange forskjellige former og varianter, kan de  fleste finne en brille som passer sitt ansikt. I tillegg er den svært lett å tilpasse forskjellige stiler, mener Norum. 

- Det er dette som er fordelen med denne stilen. Enten man er punker, rocker eller soss, kan man se kul ut med pilotbriller.

Men til tross for det store utvalget, er det nok den gode gamle Ray-Ban Wayfarer-varianten som blir det hippeste i år.  

- I år er det "retro" som kommer til å prege motebildet. Derfor tror jeg den klassiske 80-talls pilotbrillen blir mest populær. 

Og man kan jo se det som en bragd at den aller første pilotbrillen for allmennheten, som kom i 1952, også i 2007 kan blir en salgssuksess.