– Vi har ikke fått noen tilbakemelding om at det har vært hendelser av kritisk karakter, men vi har jo ikke hundre prosent oversikt. Vi får bare håpe at dette ikke har hatt konsekvenser for noen, sier Martin Strand, leder for politiets operasjonssentral i Oslo.
- Les mer: Problemer med nødnumrene i Oslo
– Utfordringene kunne vært mye større
Oslo-politiet var fredag morgen uten nødnummer 112. Heller ikke 113 fungerte som det skulle. Telenor tar ansvaret for problemene og har nå funnet feilen.
Problemene startet i fire-tiden fredag morgen, da politiet opplevde at de ikke mottok telefonsamtaler.
I ettertid har politiet funnet ut at det var 39 telefoner de ikke fikk besvart.
– Heldigvis er natt til fredag er en rolig dag i uka. Hadde dette skjedd natt til 17. mai, ville utfordringene vært mye større, sier Martin Strand.
Det kan skje igjen
Politiet kan ikke garantere at det ikke skjer igjen.
– Når vi får problemer med nødnummeret, pleier et av nabopolitidistriktene overta våre telefoner. Denne gangen var det ikke mulig, sier Martin Strand.
Han forteller at dette er en av grunnene til at politiet har opprettet en Twitter-konto. Her ba politiet Oslo-folk som trengte akutt hjelp om å ringe 474 57 712 eller 404 35 994.
– På Twitter kan media følge oss og videreformidle det vi skriver om. Media ble raskt klar over at dette var en utfordring for oss og publikum ble raskt informert. Likevel må vi innse at langt ifra alle fikk denne informasjonen, sier Martin Strand, leder for politiets operasjonssentral i Oslo.