Hopp til innhold

250.000 for to operabilletter

Operaen trenger sponsorer. Rike nordmenn vil de neste månedene bli oppringt og få tilbud om å kjøpe billett til åpningsgallaen. Og prisen: 250.000 kroner.

Operaen i Bjørvika reiser seg
Foto: Hans H. Bjørstad

Den Norske Opera skal skaffe 28 millioner kroner i sponsorinntekter, og til høsten skal styreleder Ellen Horn og administrerende direktør ta fatt på en omfattende ringerunde.

Dyr åpningssesong

- Dette gjør vi fordi det er en veldig kostnadskrevende åpningssesong vi kommer inn i, sier Martin Biehl, kommersiell sjef i Den Norske Opera.

- I dag tidlig fikk jeg en e-post fra en person som ønsket mer informasjon om dette. Så da får jeg håpe at vi allerede nå har fått vår første mesen, sier Martin Biehl til Østlandssendingen.

- Vil bygge opp kulturell kapital

Ifølge Dagens Næringsliv er målet å skaffe operahuset ti mesener, eller økonomiske bidragsytere, som ikke krever noe tilbake. For 250.000 kroner tilbys de to billetter til åpningsgallaen samt navnet sitt offentliggjort på plakett i det nye bygget i Bjørvika i Oslo.

- Det handler om å bygge seg opp kulturell kapital. For de bemidlede borgere anno 2007 håper vi 250.000 kroner er et beløp det går an å tenke seg å forære Operaen, sier Biehl. 

Vil ikke oppfattes som rikmannsklubb

Biehl forteller at Operaen er i rute når det gjelder å sikre seg sponsorinntekter, men et behov for høyere inntekter gjør at Operaen ønsker å tiltrekke seg velgjørere.

Han understreker imidlertid at det er viktig for Operaen å ikke bli oppfattet som en rikmannsklubb og sier alle kan få mulighet til å bli mesen og komme på plaketten.