Den Norske Opera skal skaffe 28 millioner kroner i sponsorinntekter, og til høsten skal styreleder Ellen Horn og administrerende direktør ta fatt på en omfattende ringerunde.
Dyr åpningssesong
- Dette gjør vi fordi det er en veldig kostnadskrevende åpningssesong vi kommer inn i, sier Martin Biehl, kommersiell sjef i Den Norske Opera.
- I dag tidlig fikk jeg en e-post fra en person som ønsket mer informasjon om dette. Så da får jeg håpe at vi allerede nå har fått vår første mesen, sier Martin Biehl til Østlandssendingen.
- Vil bygge opp kulturell kapital
Ifølge Dagens Næringsliv er målet å skaffe operahuset ti mesener, eller økonomiske bidragsytere, som ikke krever noe tilbake. For 250.000 kroner tilbys de to billetter til åpningsgallaen samt navnet sitt offentliggjort på plakett i det nye bygget i Bjørvika i Oslo.
- Det handler om å bygge seg opp kulturell kapital. For de bemidlede borgere anno 2007 håper vi 250.000 kroner er et beløp det går an å tenke seg å forære Operaen, sier Biehl.
Vil ikke oppfattes som rikmannsklubb
Biehl forteller at Operaen er i rute når det gjelder å sikre seg sponsorinntekter, men et behov for høyere inntekter gjør at Operaen ønsker å tiltrekke seg velgjørere.
Han understreker imidlertid at det er viktig for Operaen å ikke bli oppfattet som en rikmannsklubb og sier alle kan få mulighet til å bli mesen og komme på plaketten.