Det skal bli lettere å være syklist i Oslo. I budsjettforslaget for 2012, som ble lagt fram onsdag, er det satt av 130 millioner til sykkelveier.
Det gleder Torstein Bremset, avdelingsleder i Syklistenes Landsforening i Oslo, men han tviler på at det er nok til å realisere alle planene.
– Dette er en stor økning i forhold til budsjettet for inneværende år, men hvor vidt det er nok til å realisere det høye ambisjonsnivået som byrådet i det siste har signalisert, det er jeg usikker på.
- Les også: – Mer penger til gang- og sykkelvei
Bremset håper at en ny samferdselsbyråd vil føre til at syklistene får enda bedre veier.
– Vi kan jo håpe på at en ny samferdselsbyråd fra et annet parti enn Fremskrittspartiet, forhåpentligvis fra Venstre, vil føre til påplusninger i forhold til dette forslaget, sier Bremset.
Ut av sentrum
I 2011 har fokuset vært på sentrumstraseene, men når dette etterhvert blir ferdigstilt skal fokus flyttes ut av sentrum.
– I 2012 flytter vi blikket ut av sentrum og fokuserer på bygging og planlegging av traseer som Tvetenveien, Hoffsveien, Markveien og Ring 2. Disse traseene gjør at vi får lange sammenhengende ruter mellom øst og vest, og fra Furuset inn til sentrum, sier fungerende byråd for miljø og samferdsel Bård Folke Fredriksen
Denne prioriteringen er Syklistenes Landsforening helt enig i.
- Jeg er veldig fornøyd med de konkrete prioriteringen av strekningene som byrådet signaliserer. Jeg er enig i at når Torggata og universitetsgata blir ferdig, da kan blikket i hovedsak rettes ut av sentrum. Dette høres helt midt i blinken ut.
Kvalitet på sykkelnettet
Det settes også av penger innenfor 2012-budsjettet til gjennomføring av tiltak som sykkelparkering, oppmerking, skilting og sykkelveiinspeksjon for å opprettholde god kvalitet på sykkelnettet.
– I fremtidig bygging skal det brukes farget belegg for å synliggjøre sykkelveiene og for å skape trygghet i forhold tilferdsel i trafikken, sier Fredriksen.