Hopp til innhold

130 millioner til sykkelveier

Byrådet setter av nesten 130 millioner kroner i 2012 for videre utbygging av hovedsykkkelveinettet i Oslo. Det er en betydelig økning fra i år.

Sykkelvei

I 2012 skal det også fokuseres mer på å sykkelveier utenfor Oslo sentrum.

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

Det skal bli lettere å være syklist i Oslo. I budsjettforslaget for 2012, som ble lagt fram onsdag, er det satt av 130 millioner til sykkelveier.

Det gleder Torstein Bremset, avdelingsleder i Syklistenes Landsforening i Oslo, men han tviler på at det er nok til å realisere alle planene.

– Dette er en stor økning i forhold til budsjettet for inneværende år, men hvor vidt det er nok til å realisere det høye ambisjonsnivået som byrådet i det siste har signalisert, det er jeg usikker på.

Bremset håper at en ny samferdselsbyråd vil føre til at syklistene får enda bedre veier.

– Vi kan jo håpe på at en ny samferdselsbyråd fra et annet parti enn Fremskrittspartiet, forhåpentligvis fra Venstre, vil føre til påplusninger i forhold til dette forslaget, sier Bremset.

Torstein Bremset, Syklistenes landsforbund

Torstein Bremset, leder av Syklistenes landsforening er usikker på om 130 milloner er nok.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Ut av sentrum


I 2011 har fokuset vært på sentrumstraseene, men når dette etterhvert blir ferdigstilt skal fokus flyttes ut av sentrum.

– I 2012 flytter vi blikket ut av sentrum og fokuserer på bygging og planlegging av traseer som Tvetenveien, Hoffsveien, Markveien og Ring 2. Disse traseene gjør at vi får lange sammenhengende ruter mellom øst og vest, og fra Furuset inn til sentrum, sier fungerende byråd for miljø og samferdsel Bård Folke Fredriksen

Denne prioriteringen er Syklistenes Landsforening helt enig i.

- Jeg er veldig fornøyd med de konkrete prioriteringen av strekningene som byrådet signaliserer. Jeg er enig i at når Torggata og universitetsgata blir ferdig, da kan blikket i hovedsak rettes ut av sentrum. Dette høres helt midt i blinken ut.

Kvalitet på sykkelnettet

Det settes også av penger innenfor 2012-budsjettet til gjennomføring av tiltak som sykkelparkering, oppmerking, skilting og sykkelveiinspeksjon for å opprettholde god kvalitet på sykkelnettet.

– I fremtidig bygging skal det brukes farget belegg for å synliggjøre sykkelveiene og for å skape trygghet i forhold tilferdsel i trafikken, sier Fredriksen.