– Det støyer så mye at folk har problemer med å sove om natten. Flere av dem som tar kontakt mener de ikke på forhånd ble informert om de støyende prosjektene, som pågår i Jernbaneverkets regi, sier bydelsoverlege i Gamle Oslo, Irene Teslo.
Jernbaneverket har sendt ut nabovarsel og tilbudt hotell til beboere rundt Oslo S, men klagene har tikket inn langt utenfor den først antatte omkretsen.
– Ekebergskrenten, Kampen, Enerhaugen, Grønland. Det er også noen som har observert at de har hørt det, uten at det har vært klager, oppe på Ensjø og Sinsen, sier Teslo.
Innrømmer støy
At støyen er omfattende innrømmer også de som driver prosjektet.
– Det er ekstremt høy lyd. Jeg har vært i denne bransjen i 30 år, men det er første gang jeg har opplevd et sånt lydbilde. Så det bare å beklage, sier Anne Marie Dyrøy, prosjektleder i Jernbaneverket.
De startet for alvor byggingen av Follobanen i 2015 og skal være ferdig først i 2021.
Krever stans i støyende nattarbeid
Under arbeidet driver man med arbeidsmetoden spunting, som lager ekstremt mye bråk.
Denne uken ble det sendt et brev fra bydelsoverlegen i Gamle Oslo til Jernbaneverket hvor det står:
«På bakgrunn av massive klager på støy til bydel, politi og Jernbaneverket, samt at lydnivået fra spuntingen har vist seg å være høyere og berøre en større andel boenheter enn antatt/det støyberegningene viste, trekker Bydel Gamle Oslo tilbake dispensasjonen for spunting/sterkt støyende arbeid på natt i tidsrommet mellom kl. 23.00 – 07.00. Bydelen henstiller Jernbaneverket til å legge sterkt støyende arbeid til dagtid/tidlig ettermiddag. Justeringen opprettes med umiddelbar virkning»
Bydelsoverlegen mener dette er nødvendig å begrense arbeidet.
– Det betyr at de fortsatt kan jobbe på natten, men ikke med den typen arbeid som holder folk våken på natten, sier Teslo.
Beskjeden er mottatt og godtatt av prosjektlederen i Jernbaneverket, Anne Marie Dyrøy. Hun sier at selv om de nå ikke kan jobbe like mye på natta, vil det ikke få konsekvenser for selve utbyggingen av Follobanen.