Hopp til innhold

- Vil ta måneder å fjerne skipet

Selskapet som jobber med å stabilisere det havarerte skipet mener det vil ta måneder å få fjernet det.

Har gått ombord i det grunnstøtte skipet

Skipet som grunnstøtte i Oslofjorden i går kan bli stående i flere måneder.

Foto: NRK

Lasteskipet «Crete Cement» som inneholder over 115 tonn olje og 20 tonn diesel gikk i går på grunn ved Fagerstrand i Oslofjorden .

Daglig leder John Nielsen i Buksér og berging, selskapet som nå arbeider med å stabilisere skipet, mener at det vil ta måneder å fjerne det.

- Det vil nok helt sikkert ta én måned som et minimum, kanskje to og kanskje tre. Det er så mange ukjente faktorer at det er vanskelig å si, sier Nielsen.

- Oljen er seig og vanskelig

Bare det å pumpe ut oljen vil ta flere uker.

- I første omgang må tungoljen pumpes ut. Den må suges ut, fordi den er seig. Det er utfordringer i forbindelse med å komme til tungoljen. Man må dykke og skjære under vann og komme seg til tankene og får sugd ut oljen, sier Nielsen.

Oljen er svært tyktflytende slik at man må skaffe spesialpumper som trengs til jobben. Råoljen brukes som drivstoff på skip, men må forvarmes før bruk - noe som det ikke er mulig å få gjort om bord i havaristen.

- Vann har sannsynligvis nådd sementen

Reiseruten til «Crete Cement»

Reiseruten til «Crete Cement» som gikk på grunn onsdag.

Foto: Skjermdump, Google Earth

Skipet inneholder også 4.500 tonn sement. Ingen har åpnet lasterommet ennå, men Georg Eidem i bergingsselskapet Eidem mener at det høyst sannsynlig har trengt vann inn - slik at noe av sementen har herdet.

- Dette gjør den vanskeligere å fjerne, men normalt vil bare det ytterste laget stivne - resten kapsles inn, sier han.

Man kan hogge seg gjennom dette med en gravemaskin, men da vil vannet komme til stadig ny, frisk sement.

- Dermed haster det å få ut sementen når man først begynner, sier Eidem.

Målet er å få ut så mye som mulig.

- Uansett kan man løfte skipet av grunnen. Med en del sement i blir det en del tyngre, men ikke umulig jobb, sier Eidem.

Også han beskriver olje-tømmingen som vanskelig, men i prinsippet uproblematisk.

(Saken fortsetter under)

Jobbing ved skipet ved Fagerstrand
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Se video: Klargjøres for tømming

Prosjektet ut på anbud

Både Eide og Nielsen sier det viktigste er å holde havaristen stabil hele tiden.

Bergingen vil foregå i tre faser.

- Først pumpes tungolje ut, deretter fjerner man så mye som mulig av sementen og deretter fjernes selve skroget, sier Nielsen.

Før den tid, må det avgjøres hvem som skal gjøre jobben, og dette prosjektet må ut på anbud. Først etter det vil selve bergingen komme i gang.

Skipet klargjøres for tømming

Dykkere har i dag satt i gang arbeidet med å tette lufteluker under vann for å hindre lekkasjer fra skipet.

Hør: Kystverket forteller om arbeidet

Mannskaper fra Kystverket jobber nå med å sikre den havarerte båten utenfor Nesodden bedre. Lasteskipet skal fortøyes i jernpåler som skal bankes ned i fjellet.

Avdekket hull i tank

Undersøkelsene som ble gjort med en fjernstyrt ubåt sent i går kveld avdekket hull i en av bunkerstankene i lastebåten. Til alt hell var dette den eneste tanken som ikke var fylt med tungolje .

Det har vært fryktet at skipet skulle kantre , men undersøkelsene med ubåt viser at skipet står stabilt. Ifølge Kystverket skal skipet sitte godt i gjørmebunnen.

Små mengder olje lekket i går ut i fjorden. Oljen viste seg å komme fra motoren. 8-12 liter motorolje rant ut gjennom en lufteluke som nå er tettet.

Les: Uklart om skipet står trygt