Det Norske Veritas gjør nå de siste undersøkelsene på sementskipet på Fagerstrand før det kan tømmes for olje.
Starter umiddelbart ved klarsignal
Selskapet leverer rapporten sin klokken 14.00 i dag, og om denne gir klarsignal starter tømmingen umiddelbart.
- Hvis konklusjonen er positiv vil tilriggingsarbeidet starte umiddelbart, og da er det mulig at tømmingen kan starte alt i kveld, hvis ikke blir det i morgen formiddag, sier rådgiver i Kystverket, Tom Walentin Hansen.
Beklaget situasjonen
Viseadministrerende direktør, Ole-Johan Haahjem i Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi beklaget situasjonen overfor naboene under en pressekonferanse på torsdag.
- Jeg tenker spesielt på naboene og området som blir påvirket, men vi er fornøyd med at ingen ble skadet, og at det ikke er blitt noe forurensning og at vi kun snakker om finansielle konsekvenser, sa Haahjem under pressekonferansen.
Les:
Aksjonsleder i Kystverket, Per Odd Krystad, bekrefter imidlertid i dag at det lekker små mengder olje fra skipet.
- Det har «svettet» ut litt olje fra maskinrommet, fordi det ikke er helt tett, sier Krystad til NRK Østlandssendingen.
Det er snakk om et tynt lag med tykkolje, og lekkasjene skal ligge innenfor lensene mellom båten og land.
Video: Se undervannsbilder fra det grunnstøtte skipet.
Skipet må være stabilt
- Rederiet har engasjert et bergingsselskap for å ta seg av tømming av oljer, fjerning av last og berging av skiver. Men for å utføre disse funksjonene så er de avhengige av å ha nøye kontroll på stabiliteten av skipet, forklarer Hansen.
Han sier båten er avhengig av å være i balanse før arbeidet kan starte.
- Skipet kan komme til å bekke rundt, og da kan skadene forverre seg, vi kan få store lekkasjer av olje og forurensing av lasten, sier Hansen.
Det Norske Veritas har nå vært på stedet for å beregne lasten, de har gransket båten nøye med dykkere under vann, på dekk og fått vurdert situasjonen.
- Aller helst i kveld
Rederiet har sagt at det første utkastet skal være klart klokken 14.00 i dag, og operasjonen kan da raskt settes igang.
- De må ha pumper, lektere, fartøy og losseutstyr på plass for lasten, sementen. Veldig mye av dette er allerede mobilisert, men det må rigges på plass, forklarer Hansen.
- Jeg kan ikke svare på når selve tømmingen skal starte, ikke før vi har fått stabilitetberegningen. Men håpet vårt er at det kan starte så fort som mulig og aller helst i kveld.