NRK Meny
Normal

- Politiet for raskt ute

Havarikommisjonen mener politiet har vært for raskt ute med slå fast årsak og mistenkte etter grunnstøtingen med «Crete Cement»

Havaristedet ved Fagerstrand onsdag

Havaristedet ved Fagerstrand onsdag.

Foto: Kystverket/LN HTD

I går fastslo politiet at en navigeringsfeil var årsaken til grunnstøtingen ved Fagerstrand i Oslofjorden, og overstyrmannen og losen ved skipet fikk status som mistenkte.

Les: Los og overstyrmann mistenkt

- Ulike arbeidsmetoder

- Vi synes de er veldig raskt ute til å kunne trekke konklusjoner, men det er fordi vi har ulike arbeidsmetoder, sier direktør i Havarikommisjonen Grethe Myhre.

Båten var på vei inn Oslofjorden med 4500 tonn sement, men onsdag morgen, like ved klokken 07.30, gikk de på grunn- og valgte å kjøre båten inn i Grisebukta på Nesodden for å ikke synke midtfjords.

Overstyrmannen og en erfaren los sto på broa da uhellet skjedde. Nå har begge status som mistenkte.

- Årsaken er, så langt vi har kartlagt, en navigeringsfeil rett sør for Aspond. Der har man ikke svingt i rett tid i forhold til vendepunktet, med den følgen at båten har fått feil kurs inn på østsiden, og fått et sammenstøt med Aspond, forteller Snipstad til NRK Østlandssendingen.

Video nsps_upload_2008_11_21_10_29_42_1610.jpg

Video: Se undervannsbilder fra det grunnstøtte skipet.

Krever grundigere etterforskning

- Vi startet etterforskningen helt umiddelbart etter uhellet, og har tatt inn samtlige ansvarlige inn til avhør. Vi er relativt sikre på at det som har framkommet i etterforskningen så langt bekrefter de faktiske forholdene, sier Snipstad.

Havarikommisjonen er på sin side ute etter å finne ut hvorfor kursendringen ble gjort så sent, og det krever grundigere etterforskning, mener Myhre.

- Det betyr at vi nå har samtaler med hele mannskapet, vi har samlet inn loggbok og dataene fra båten som vi synes er nødvendige for å kunne gå videre med denne saken. Vi vil videre også se på rederiet og se på godkjenning av sertifikater- og all den dokumentasjonen som er nødvendig.

- Utmerket samarbeid

Politiet og Havarikommisjonen har, ifølge Myhre, et utmerket samarbeid.

- De stiller til disposisjon alle de tekniske undersøkelsene som er gjennomført, men vi deler for eksempel ikke intervjuene som vi gjør med mannskapene.

- Jeg tror det kommer fram mer informasjon når de som blir intervjuet vet at de ikke blir tiltalt av oss, sier Myhre.

Lekker olje

Viseadministrerende direktør, Ole-Johan Haahjem i Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi beklaget situasjonen overfor naboene under en pressekonferanse på torsdag.

- Jeg tenker spesielt på naboene og området som blir påvirket, men vi er fornøyd med at ingen ble skadet, og at det ikke er blitt noe forurensning og at vi kun snakker om finansielle konsekvenser, sa Haahjem under pressekonferansen.

Les: Rederiet beklager overfor naboene

Aksjonsleder i Kystverket, Per Odd Krystad, bekrefter imidlertid i dag at det lekker små mengder olje fra skipet.

- Det har «svettet» ut litt olje fra maskinrommet, fordi det ikke er helt tett, sier Krystad til NRK Østlandssendingen.

Det er snakk om et tynt lag med tykkolje, og lekkasjene skal ligge innenfor lensene mellom båten og land.