Hopp til innhold

- Nye flyruter knuser miljøtiltak

Nye flyruter fra Oslo lufthavn spiser opp gevinstene av norske miljøtiltak, mener Norges Naturvernforbund.

Norwegian-fly i luften

Norwegian ønsker å etablere direkteruter til New York og Bangkok. Det er Naturvernforbundet skeptisk til.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SAS har erklært at de vil ha daglige avganger til New York, mens Norwegian vil fly både til New York og Bangkok.

Ellisif Svendsen og Eldrid Siem

Ellisif Svendsen og Eldrid Siem skal fly fra Gardermoen til New York.

Foto: Dag Aasdalen/NRK

– Det er jo bra hvis det blir billigere og flere avganger å velge mellom når du skal dra, men det blir kanskje mange halvtomme fly, sier Ellisif Svendsen som er på vei til New York.

Ifølge Naturvernforbundet vil flygningene i løpet av ett år tilsvare CO2-utslippene fra 150 000 biler, eller det Norge skal spare på elbiler, kollektivtiltak og tog fram mot 2020.

Hva er viktigst: miljøet eller billige flybilletter? Kommenter nederst i artikkelen.

Vil ta opp kampen

Amerikanske Continental er i dag alene om å ha direkterute mellom Gardermoen og den amerikanske metropolen. Nå har både SAS og Norwegian varslet at de vil ta opp kampen om passasjerene.

Holger Schlaupitz

Holger Schlaupitz i Natyrvernforbundet mener spiser opp gevinstene av norske miljøtiltak.

Foto: Naturvernforbundet

Fagleder Holger Schlaupitz i Norges Naturvernforbund er derimot svært betenkt.

– Problemet er at vi får økte utslipp av CO2 som følge av mer flytrafikk. For å ta Oslo - New York som et eksempel, så har vi funnet ut at en daglig avgang tur-retur i løpet av ett år gir utslipp som tilsvarer utslipp fra 50 000 privatbiler. Det er mye, sier Schlaupitz.

Ønsker større fokus på å få ned flyutslipp

Norwegian ønsker også å etablere direkterute til Bangkok fra neste år.

Naturvernforbundet har regnet ut at de tre nye langrutene fra hovedflyplassen vil slippe ut CO2 tilsvarende 150 000 biler.

Målt mot tiltak for å redusere CO2-utslipp fram mot 2020, er dette mye.

– Utslippene tilsvarer det som kan spares inn av CO2-utslipp, hvis vi satser kraftig på jernbanen på Østlandet, kollektivtrafikk i de seks største byene i Norge og i tillegg har et stort trykk på å få flere el-biler på veiene.

– Hva sier dette deg?

– Det sier meg at vi må ha et stort fokus også på flytrafikk, ikke minst utenriksflytrafikk. Flytrafikken til utlandet har vokst veldig kraftig og ser ut til å vokse veldig kraftig, uten at det er noe stort fokus på å få ned utslippene der.

Må finne tiltak

Schlaupitz synes ikke det går an å forby flyselskapene å opprette nye ruter, men mener myndighetene må finne tiltak for å bremse veksten. For eksempel innføre nye avgifter, samtidig må myndighetene stoppe utvidelseplanene for hovedflyplassen.

– Jeg synes det høres ut som en god idé med dyrere flybilletter og billigere togbilletter, sier Eldrid Siem, som også er på vei til New York.

Det har ikke lyktes NRK Østlandssendingen å få en kommentar til fra politisk hold i Miljøverndepartementet.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.