Hopp til innhold

- Klag til NSB

Mange tusen passasjerer ble forsinket i morges da togene sto i Oslo-området. Nå er Forbrukerrådet lei av problemene.

Ventende togpassasjerer

Ventende togpassasjerer

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Forbrukerrådet har notert seg alle forsinkelsene og det de kaller de betydelige problemene togpassasjerer i Oslo-området blir utsatt for.

I dag sendte de et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Der skriver de at de gjentatte forsinkelsene og innstillingene har store konsekvenser for passasjerene - og at situasjonen er spesielt dramatisk for pendlerne.

-Må kompenseres 

Oslo S

Massevis av tog var innstilt i morges.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Forbrukerrådet ønsker seg en pendlergaranti, slik at pendlere får en refusjon i prisen dersom det har vært gjentatte forsinkelser og kanselleringer.

- For tusenvis av pendlere betyr det tap, blant annet fordi man ikke får benyttet månedskortet, og folk tvinges over på buss eller trikk, sier rådgiver Janne Pedersen til NRK Østlandssendingen.

Hun mener at det dreier seg om store summer og store samfunnsmessige konsekvenser når folk ikke kommer seg på jobb i tide.

Dessuten bør det være mulig for passasjerene å rette krav mot NSB, også for den delen av forsinkelsene som Jernbaneverket har ansvaret for. Slik er det ikke i dag.

Samferdselsdepartementet har tidligere vurdert å pålegge Jernbaneverket en slik garanti, men lite har skjedd.

- Klag og krev

Innstilte tog og ventende passasjerer

Innstilte tog og ventende passasjerer

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Janne Pedersen tror at Jernbaneverket og myndighetene blir mer bevisst problemene hvis både NSB og passasjerene kommer med krav om kompensasjon.

Det du kan kreve er ifølge Forbrukerrådet alternativ transport, for eksempel buss istedenfor tog.

Videre kan du kreve erstatning for økonomiske tap som for eksempel utgifter til drosje dersom det er en vesentlig forsinkelse.

- Det er på høy tid at noe skjer. Det er ikke første gang Forbrukerrådet tar tak i dette, sier Pedersen.