NRK Meny
Normal

- Ikke betal på T-banen

Forbrukerrådet mener T-banetilbudet er så dårlig at Sporveien ikke bør kreve betaling av de reisende.

T-banestopp
Foto: Andreas Øien Stensland / NRK

I et brev til Oslo Sporveier skriver Forbrukerrådet at de er bekymret for de interne konfliktene i T-banedriften.

Nå mener rådet at reisende bør få reise gratis, og at passasjerer med månedskort må få refundert pengene.

"Det er åpenbart for alle som blir berørt, at tilbudet til de reisende med T-banen er kvalitativt svært dårlig som følge av konflikten", skriver Forbrukerrådet.

Store problemer

I morges ble t-banelinje 3 mellom Mortensrud og Sognsvann stengt. Resten av t-banelinjene har kjørt med færre vogner enn normalt, og folk har stått trangt.

I ettermiddag kunne linjen åpne igjen etter at to nedtaggede tog var ferdigvasket, og tre andre togsett var klare fra verkstedet.

Men i morgen kan det bli enda verre.

- T-banen driver nå på et minimumsnivå, sier informasjonsjef i t-banen, Bjørn Rydmark.

Problemene skyldes overtidsnekt blant de verkstedansatte som en protest på vedtatte omorganiseringer.

T-bane
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

- Rammer passasjerene

Forbrukerrådet reagerer på at denne konflikten rammer passasjerene.

"Det er svært uheldig at en intern konflikt skal ramme kundene på denne måten over lengre tid. Hittil har Oslo Sporveiers budskap til kundene vært at man beklager og at man ber kundene legge om reisevanene sine."

"Nå bør Oslo Sporveier vise at man tar kundene på alvor og markere at situasjonen er uakseptabel", skriver rådet.

- Refunder månedskort

I brevet skriver Forbrukerrådet videre at selv om det beste vil være om man løser konflikten, må de ta konsekvensene av det dårlige tilbudet:

"Samtidig må man erkjenne at man på T-banen nå leverer så dårlig kvalitet at det ikke er grunnlag for å kreve betaling av de reisende. For de av kundene som har månedskort, vil vi oppfordre Oslo Sporveier til å tilby refusjon for den perioden uregelmessighetene varer."

"Vi mener dette er rimelig når det ikke går baner eller forsinkelsene er så store at det ikke er hensiktsmessig å benytte T-banen. Dette vil også kompensere for de store ulempene kundene blir utsatt for ved forsinkelsene", skriver Forbrukerrådet.

- Bystyret avgjør

Informasjonsjef i t-banen, Bjørn Rydmark, kan ikke si om det blir aktuelt å gi avslag i prisen.

- Det er vanskelig å si ja eller nei for meg her og nå, men vi har absolutt forståelse at de siste fjorten dagene har vært særdeles vanskelig for de reisende. Det er bystyret som er taktsmyndighet og må ta endelig avgjørelsen om dette, sier Rydmark.