Marcin Łukasiewicz

Marcin Lukasiewicz er senterleder for Galeria Baltycka i Gdansk. Han opplever en enorm økning i antall nordmenn på handletur.

Foto: Agnieszka Figurska, Galeria Baltycka

Nordmenns nye handlemekka

Senterlederen ved det polske kjøpesenteret trodde aldri i verden at de skulle få skandinaviske kunder.

– Da dette senteret åpna for åtte år siden, hadde vi aldri sett for oss at det skulle komme nordmenn hit!

Marcin Lukasiewicz har all mulig grunn til å smile bredt. Han er senterleder for et av de store kjøpesentraene i trippelbyen Gdansk, Gdynia og Sopot som ligger ved kysten, nord i Polen. To hundre butikker med priser som får shoppingglade nordmenn til nærmest valfarte til byen og kjøpesenteret Galeria Baltycka.

Overalt hvor jeg går hører jeg norsk!

Marcin Lukasiewicz, senterleder

Senteret skulle egentlig bare være for dem som bor i området, men overalt på senteret kan man høre britiske, tyske, russiske og ikke minst skandinaviske stemmer i alle varianter.

Les også:

Har erstatta russerne

– Jeg har lært meg å høre forskjellen på norsk og svensk nå. Og det er mest norsk, sier Marcin Lukasiewicz.

Senteret ble åpna i 2007. Lukasiewicz har jobba der siden starten og forteller at de første åra var det flest russiske turister, men med dårlig kurs på rubelen har det gått kraftig ned. Men tomrommet har blitt fyllt opp igjen av norske kjærestepar, jentegjenger og shoppingfantaster i alle kjønn og aldre.

Jeg teller ikke hvor mange som kommer fra hvilke land, men antallet nordmenn øker definitivt

Marcin Lukasiewicz, senterleder

Han forteller også at det går flere og flere fly fra Norge til Polen, og han hadde aldri forventa at det skulle bli så mange norske turister her.

Flyr til åtte byer bare fra Rygge

Ryanair er en av de store aktørene på fly til og fra Polen. Selskapet holder passasjertallene tett mot brystet, men Ryanairs salgs- og markedssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, skriver i en epost til NRK at flyrutene til Polen er viktige for selskapet og at de har en positiv utvikling, som vises i det at de har flyruter til åtte byer i Polen fra Rygge.

– Stadig flere reiser med oss til Polen, også for juleshopping i desember, skriver Elnæs i Ryanair i en epost til NRK.

Interessen for Polen har økt voldsomt de siste årene

Marta Filaber

På kjøpesenteret i Gdansk starter de i disse dager med direkte markedsføring mot folk som søker etter fly til Polen. Nå i julemåneden desember kjører senteret en Google-kampanje, sånn at alle som googler Gdansk, fly til Polen eller hotell og shopping i hans område, får opp en lenke til senteret deres.

– I tillegg er det viktigere enn noensinne å ha folk på jobb i senteret og i butikkene som snakker godt engelsk. Dere snakker jo perfekt engelsk, så vi trenger ikke lære oss norsk, ler senterlederen.

Marta Filaber

Marta Filaber er ansvarlig for bloggen «Besøk Polen», og får hver dag spørsmål fra nordmenn som skal til Polen.

Foto: Moja Norwegia

En som har lært seg norsk er Marta Filaber. Hun jobber for Moja Norwegia, et informasjonsnettsted for polakker i Norge. I 2013 starta de også bloggen «Besøk Polen», som har vokst seg stor de siste to årene.

– Interessen for Polen har økt voldsomt de siste årene, sier Marta Filaber til NRK.

– Folk har forelsket seg i julemarkedene

Hver dag får de hendvendelser fra nordmenn som lurer på hva ting koster, og bloggen hennes vokser jevnt og trutt. Folk lurer på hvor de kan få tannbehandling, hvor de bør spise og bo, og i det siste: mer julerelaterte spørsmål.

– Vi får i snitt fem henvendelser om dagen. Og nå har det vært mange spørsmål om julemarkeder og juleshopping.

Hvorfor tror du vi har blitt så glad i Polen i førjulstida?

– Det er på grunn av pris og kvalitet. Her får de like gode varer som de får i Norge, både når det gjelder kosmetikk, sko og klær, sier Filaber, men legger til at mange nok har forelsket seg i de polske julemarkedene.

– Stemninga på julemarkedene er helt spesiell, man får virkelig julestemning. Jeg bor i Gdansk og treffer nordmenn hver eneste dag. På kjøpesentrene og i handlegatene. Og nå før jul har alle julestjerner i øynene, sier Filaber.

Julemarked i Wroclaw

Julemarkedene i Polen er svært populære blant polakkene, men også nordmenn har nå oppdaga markedene. Her fra julemarkedet i Wroclaw.

Foto: Pianoforte Agencja Artystyczna

– Reisemålet er mindre viktig

På Moss Lufthavn Rygge en tirsdag kveld i november. Det er ikke en eneste handlepose å se blant passasjerene som har ankommet på Ryanairs rute fra Wroclaw. Midt i uka er det mest polakker som bruker rutene, og det er stille før julehandlestormen som kommer i begynnelsen av desember. Vi ser menn med håndbagasje, og en og annen bestemor som blir møtt av sin polske familie i Norge. Polakker i Norge er en stor del av dem som bruker rutene til og fra Polen.

Robert Hval Straumann

Robert Hval Straumann er fagsjef i næringslivsorganisasjonen Virke. Han sier noe av julegavepengene våre fortsatt havner i utlandet.

Foto: Virke

– Ja, mange av dem som flyr til Polen er sannsynligvis polakker bosatt i Norge, sier Robert Straumann fra Virke. Han er fagsjef for reise og kultur i næringslivsorganisasjonen.

Virke har ikke noen oversikt eller tall på hvor mange som bruker Polen som shoppingdestinasjon, men vet at når man får direkteruter til et sted, så blir det brukt.

– Kanskje spesielt fra små flyplasser som Torp og Rygge. Den enkelheten ved å kunne dra et par dager til Krakow, Paris eller London, gjør at folk gjerne tar turen, og benytter sjansen til å prøve nye steder. Da er nesten reisemålet mindre viktig enn det å faktisk reise, sier Straumann.

Fagsjefen tillater seg å synse litt, og sier det godt kan tenkes at flere polske byer har utvikla seg som shoppingdestinasjoner - både fordi landet har en positiv økonomisk utvikling, og at de ser at det er penger i å satse på shoppingturisme.

– Det er en slags positiv, økonomisk spiral: Flere turister gjør at tilbudet utvikler seg i takt. Og vi vet jo at nordmenn bruker mer og mer på julegaver, og noe av det vi bruker kommer til å dryppe på butikker i utlandet - også i Polen, sier Straumann.

– Færre kjøper julegavene i utlandet i år

Men det er ikke til å stikke under stol at det er en endring i nordmenns handlevaner i utlandet. En svekket krone, og dermed dyrere varer utenlands , gjør ikke at vi dropper utenlandsturen, men vi handler mindre når vi er der, skal vi tro reiselivsprofessor ved Universitetet i Stavanger, Reidar Mykletun.

Reidar Mykletun

Reiselivsprofessor ved Universitetet i Stavanger, Reidar Mykletun tror vi kommer til å bruke mindre penger utenlands i år.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– En bruker mindre penger nå på gaver og ting en tar med hjem, sammenligna med før. Den julehandelen en ellers ville ha gjort ute, den vil en nok i større grad gjøre der en får mye for pengene, altså i nordiske land, og især i Norge, sier han – på telefon fra Gran Canaria, dit han har lagt desemberferien.

– For mange er det blitt en tradisjon å reise i denne perioden. Og selv om det blir dyrere, så gjennomfører man det, men handler mindre, sier reiselivsprofessoren.

– En helt egen stemning

Polen-turister

May-Inger Marsell og Tone Olsen har vært to dager i Wroclaw i Polen. I koffertene har de blant annet håndlaget julepynt.

Foto: Lotte Olsen / NRK

Tilbake på Moss Lufthavn Rygge. Det er lørdag kveld den første helga i desember, og antallet handleposer har gått betraktelig opp siden sist vi har her. To blide damer fra Fredrikstad har akkurat landa. May-Inger Marsell og Tone Olsen har vært i Wroclaw i Polen - igjen.

På markedene i Polen kommer folk med det de har laga selv - enten de har bakt, sylta eller safta. Det føles veldig ekte.

Tone Olsen

– Ja, vi har vært i Polen flere ganger begge to, men Tone så var det hennes første julemarked, mens det er mitt tredje polske julemarked, forteller May-Inger Marsell.

Hvorfor drar du stadig tilbake?

- Det er så utrolig god stemning på julemarkedene. De pynter både gater og butikker så fint, det er masse å se på - også er folk veldig hyggelige, sier Marsell.

Julemarked i Wroclaw

Tone Olsen og May-Inger Marsell mener det er en helt egen julestemning på markedene i Polen før jul.

Foto: Tone Olsen

Holder julegavene hemmelig

Men har Polen blitt det nye London i førjulstida?

– Det er annerledes enn julemarkedet i for eksempel London. I Polen kommer folk med det de har laga selv - enten de har bakt, sylta eller safta. Det føles veldig ekte, sier Tone Olsen.

De medgir at jo, det er enkelte ting som også i de polske byene har blitt kommersialisert, men sier det er en overvekt av håndverk på markedet. Fra bagasjen kan de vise frem håndmalte julekuler, glasskunst og hjemmestrikka sokker.

– Men skinn og lær er fortsatt veldig billig, så det har vi benytta oss av, men mer om det kan jeg ikke si - det er snart jul, ler Olsen.

Dårlig kurs skremmer ikke

Men dere er ikke skremt av at krona er så svak nå?

– Det er klart at vi merker det. Vi fikk en kurs på 2,48 på zlotyen, og det er ikke lenge siden den var under to kroner. Det gjør at vi begrenser oss noe på hva vi kjøper, for prisen på internasjonale merker er jo det samme overalt hvor man reiser, forteller damene.

Til tross for svak krone, og at det ikke er så mye å spare på alt, så mener de likvel det lønner seg å legge turen til Polen. Ifølge dem er det fortsatt billigere å både bo og spise der, også er det en grunn til:

– Det er så god stemning, Polen er et flott land - også er polakkene veldig fine folk, stemmer damene i.

Julegaver fra Polen

Tone Olsen viser frem noe av det hun har kjøpt i på julemarkedet i Wroclaw.

Foto: Lotte Olsen / NRK