NRK Meny
Normal

Widerøe velger bort Rygge-comeback

– Klarer ikke å regne dette hjem.

Widerøe

Widerøe kommer ikke tilbake til Rygge foreløpig.

Foto: Jan Gulliksen

Siden november i fjor har Widerøe har sett på mulighetene for å starte innenlandsflyvninger på Moss lufthavn Rygge.

Richard Kongsteien, Widerøe

Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe.

Foto: Widerøe

Nå har de bestemt seg for at det ikke blir aktuelt med et Rygge-comeback, bekrefter kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

– Vi går ikke inn på Rygge nå. Både økningen SAS og Norwegian har på Gardermoen, og trafikktallene for Moss lufthavn Rygge, gjør at vi ikke klarer å regne dette hjem slik situasjonen er i Widerøe akkurat nå, sier han til NRK.

– Samtidig jobber vi aktivt med kostnadsnivå, avtaleverk og effektivitet i Widerøe, og håper at vi i fremtiden kan se en lønnsomhet i et innenrikstilbud fra Rygge, legger han til.

DAT sluttet å fly fra Moss lufthavn Rygge fra 22. desember i fjor. Dermed ble det slutt på alle innenlandsflyvninger fra flyplassen.

Widerøe var i tenkeboksen også da Norwegian trakk seg, men da kom DAT dem i forkjøpet.

– Kan ikke ha et dårlig tilbud

At Widerøe enn så lenge velger å ikke gjøre comeback på Rygge er forståelig. Det sier markedssjef på Rygge, Silje Thoresen.

– Det som er viktig for oss er å få til et best mulig og optimalt produkt fra Rygge, med riktige frekvenser og riktige tider. Det viser seg at slik kapasiteten i markedet er nå, så har man ikke den tilgjengelig for å klare dette ut fra Rygge, sier hun til NRK.

Silje Thoresen, Moss lufthavn Rygge

Markedssjef Silje Thoresen ved Moss lufthavn Rygge.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Thoresen mener størrelsen på trafikkgrunnlaget i Østfold byr på utfordringer for flyselskapene i forhold til å lage et lønnsomt produkt fra Moss lufthavn Rygge.

Spesielt i hard konkurranse med et sterkt tilbud fra Gardermoen.

– Det er en erkjennelse som vi må ta innover oss. Men vi er også av den oppfatningen av at ikke kan ha et tilbud på Rygge som er dårlig, og som ikke har tatt hensyn til hva markedet her krever, sier hun.

Fortsetter arbeidet

Markedssjefen er likevel klar på at arbeidet med å få på plass innenlandsruter fra flyplassen ikke stopper med Widerøes «nei».

– Dette betyr overhodet ikke at vi gir opp et innenlandstilbud. Vi har tro på at det er et marked her, men vi må ha det riktige tilbudet for at det skal gå. Da bør vi bruke tid på å finne den aktøren som har muligheten og kapasiteten til å kunne gjøre det.

Hvor lang tid kan det ta før et slikt tilbud er på plass?

– Det er vanskelig å si. Men nå er jo markedet slik at det finnes også andre aktører enn Widerøe, så vil vi fortsette å jobbe med dette. Så vil tiden vise når vi er på plass med et tilbud som vi synes er godt nok. Et godt innenlandstilbud er viktig for mange, og det har vi respekt for.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Kontroll på skogbrann

    Brannvesenet i Fredrikstad har kontroll på en lyng- og skogbrann på Vikane. Fredag formiddag fikk brannvesenet melding om at det brant i et ca. ett mål stort område ved Sareptaveien. Alarmsentral Brann Øst advarer mot stor skogbrannfare.

  • Trafikkuhell på E6 ved Solli

    Det er kødannelse på E6 ved Solli. Årsaken er et trafikkuhell i sørgående retning. Nødetatene er på vei.