Trafikkveksten på E6 i Østfold har fra 1983 og frem til og med 2002 vært langt sterkere en landsgjennomsnittet.
Østfoldtrafikken har de siste 20 årene økt med 165 prosent.
Trafikkmengden på landsbasis har i samme tidsperiode vært på 83 prosent.
Ulykkesrisikoen mindre
Men den dramatiske økningen i trafikkveksten har ikke ført til et like stort oppsving i antallet ulykker.
På veiene i Østfold er det registrert en økning i antallet dødsulykker mens ulykker med personskade er på vei ned. Gjennomsnittet for de siste 20 årene har vært 512 ulykker med personskade på Østfoldveiene. I 2002 var det 496 slike ulykker.
– Det er egentlig litt påfallende at vi har holdt oss på rundt 500 personskadeulykker årlig i en periode med veldig stor trafikkvekst. Det betyr at veksten er kompensert med sikrere biler og veier. Og mye er gjort ved såkalt punktutbedring på veiene, sier informasjonskonsulent i Statens vegvesen, Håkon Aurlien, til Moss Avis.
Informasjons- konsulent i Statens vegvesen, Håkon Aurlien, ønsker ikke å bidra til økt frykt for å ferdes på E6.
Ønsker å avdramatisere
Aurlien ønsker ikke å bidra til at frykten for å kjøre på E6 øker. Han understreker at sikkerheten per kjørte kilometer nå er større enn tidligere.
– E6 er ikke en veldig farlig vei for den enkelte billist. Det er ikke slik at man utsetter seg for noe livsfarlig ved å benytte denne strekningen. Men det er en større risiko for å bli alvorlig skadd her dersom en ulykke skjer, sier han.
Statistikk viser at ulykkesrisikoen per kjørte kilometer er mindre på E6 enn på en parallell vei som Ryggeveien skriver Moss Avis.
Tall fra perioden 1995-2002 at 43 personer ble skadd eller drept på E6 igjennom Råde. I samme tidsperiode ble 13 personer skadet på Ryggeveien. Trafikken på Ryggeveien er på 4 000 biler i døgnet mens det passerte 19 000 biler på E6.
Trenger store beløp til utbedringer
Aurlien bekrefter at behovet for forbedringer og sikring av Østfoldveiene er stort.
– Vedlikeholdet av veiene har ikke holdt tritt med utviklingen av veinettet. Veiene har ikke den standarden som de burde hatt, sier Aurlien.
Til nødvendig oppgradering av fylkesveiene regner Aurlien med at vegvesenet mangler rundt 500 millioner kroner. Legger man så til riksveinettet kommer beløpet opp i mer enn en milliard skriver Moss Avis.
– Jeg ønsker ikke å overdramatisere, men på E6 skulle vi gjerne hatt en midtdeler nå, sier Aurlien. Saken om midtdelere er oversendt regionvegkontoret i Lillehammer. Midtdelerne er tenkt som en midlertidig ordning frem til en firefelts E6 gjennom hele Østfold står klar i 2009.
– Det viktigste er at folk føler seg trygge på situasjonen og at de benytter det godet som veinettet er med respekt, sier Aurlien.