Hopp til innhold

Mener regjeringen har «tvunget» Høyre til å endre InterCity-løfter

Ingjerd Schou (H) mener den rødgrønne regjeringen har gjort det umulig å fullføre InterCity så raskt som Høyre ønsket. – Partiet må selv stå ansvarlig for sine løfter, svarer Irene Johansen (Ap).

Ingjerd Schou

Stortingsrepresentant for Høyre, Ingjerd Schou, mener den sittende regjeringen har gjort det vanskelig å opprettholde Høyres ambisjoner.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

I sommer ville Høyre at utbyggingen av InterCity-triangelet skulle være fullført innen 2025 dersom partiet vinner valget neste år.

Nå har pipa fått en annen lyd og målet er forskjøvet til 2030.

Høyre-leder Erna Solberg sier det er for ambisiøst å tro at InterCity-utbyggingen kan være ferdig i 2025.

Stortingsrepresentant for Høyre, Ingjerd Schou, sier det ikke er snakk om et løftebrudd når Solberg skyver på fristen.

Hun mener de rødgrønne har vært treige og gjort det umulig å fullføre utbyggingen like raskt som Høyre ønsket i utgangspunktet.

– Fra 2006 hvor vi sa ti år så har det faktisk skjedd ille lite. Vi blir da helt nødt til å legge planene på nytt for hele InterCity-triangelet, sier Schou til NRK.

Vil ikke ta imot skylden

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Irene Johansen, påpeker at det ikke er ti år siden Høyre gikk ut med mer offensive løfter enn de gjør nå.

– Ingjerd Schou og Høyre lovte de åtte fylkesordførerne på Østlandet at de skulle gå inn for en full Intercity-utbygging innen 2023 på et Stortingsmøte i oktober, sier Johansen.

Hun nekter å ta imot skylden for at Høyre må senke ambisjonene og ønsker partiet velkommen til virkeligheten.

(Teksten fortsetter under bildet)

Irene Johansen

Stortingsrepresentant Irene Johansen (Ap).

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

– Det bare viser at det er veldig enkelt å stå og kritisere regjeringen sånn som Ingjerd Schou har gjort nå i sju år. Så kommer man til realitetene. Jernbane koster og det tar tid. Nå må også Høyre innse det og være ærlige på hva de prioriterer, mener Johansen.

– Tar hun ikke bare høyde for at dette er usikkert?

– Jo, men det kunne hun sagt hele tiden. Regjeringen har hele tiden sagt at det er krevende, kostbart og at det tar tid å bygge jernbane.

– Det kaller jeg litt håpløst

Schou på sin side holder fast på at det er den sittende regjeringens manglende handlekraft som gjør at Høyre er nødt til å skyve på fristen.

– Follo-prosjektet har fortsatt bare planleggingsmidler for neste år. I tillegg så har man kludret det til med Østre-linje. Det kaller jeg litt håpløst, sier hun.

Erna Solberg (H)

– Vi ønsket jo i forbindelse med klimaforliket å få det til innen 2025. Jeg tror det er litt ambisiøst. Men vi har en felles enighet om at det skal skje så raskt som mulig. Forhåpentlig er vi i havn før 2030, sier Høyre-leder Erna Solberg om InterCity.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Høyre må selv stå ansvarlig for sine egne løfter, svarer Johansen.

– Dette handler ikke om regjeringens manglende utbygging. Det handler om Høyres egne ambisjoner hvis de vinner valget neste år, understreker hun.

– De borgerlige har lenge kritisert Arbeiderpartiet for tempoet i jernbanesatsingen, men nå må også Høyre være realistiske, siden valgkampen nærmer seg.