BILDER: Den gamle Svinesundsbroa
BILDER: En kitch-vandring på Svinesund
Det var meningen at det skulle plasseres en bomstasjon på hver side av grensen ved begge bruene på Svinesund.
Slik gikk det ikke, fordi svenske myndigheter ikke hadde anledning til å kreve inn bompenger på en allerede eksisterende vei, og dermed må bomstasjon på svensk side ved den gamle Svinesundbrua rives og en ny bygges på norsk side.
- Vi skal bygge ut bomstasjonen på norsk side ved den gamle brua, og det kommer til å koste nærmere 10 millioner ekstra, sier prosjektleder for ny E6, Erik Gressløs, til NRK.
Bomstasjonen på svensk side av gamle Svinesund var ulovlig satt opp. Den skal rives. Foto: Rainer Prang, NRK
Kald vinter gir problemer
Det er Mesta og et spansk selskap, som skal stå for ombygging og utvidelse av den eksisterende bomstasjonen på norsk side.
- Vi skulle gjerne ha begynt å bygge så fort som mulig, men den kalde vinteren gjør at vi har problemer med å få lagt mange av kablene i bakken, sier Gressløs.
Det er en del fiberoptiske kabler, som skal legges i bakken ved bomstasjonen på norsk side, som man må vente med.
Det skal også bygges på ytterligere to kjørefelt, som skal fange opp trafikken på vei ut av Norge over den gamle brua.
Rask avklaring i Halden kommune
Gressløs er godt fornøyd med at Halden kommune saksbehandlet utvidelsen av bomstasjonen på norsk side så raskt.
- De har behandlet utvidelsen som en mindre vesentlig endring, og dermed slipper vi å få en full gjennomgang av reguleringen her, sier han.
Med den raske beslutningen i Halden kommune mener Gressløs at prosjektet med å utvide bomstasjonen vil være i rute, og at byggearbeidene skal kunne ta til som planlagt i april.
- Det vil si at bompengeinnkrevingen for trafikken til Sverige over den gamle brua kan starte i første halvår som planlagt, sier Gressløs.
For mye trafikk på gamlebrua
Målsetningen, da den nye brua ble åpnet i juni i fjor, var at rundt 70 prosent av trafikken over Svinesund skal gå over den nye Svinesundbrua.
Erik Gressløs sier til NRK at denne målsetningen holdt seg i de to første månedene etter at den nye brua ble åpnet, men at trafikkbildet endret seg. Det for tiden like mye trafikk på begge bruene over Svinesund.
Med bompengeinnkreving også på trafikken til Sverige over den gamle brua, vil det ikke lenger være noe å tjene på å reise den veien.
Hittil har denne turen vært gratis, på grunn av at bomstasjonen på svensk side av den gamle brua aldri har kunnet kreve inn bompenger.