Hopp til innhold

Vil prøve gratis buss i Moss

Bybussene og metrolinjene i Moss kan bli gratis siste halvår i år for å få flere til å ta bussen. Forsøket vil koste sju millioner kroner.

Bybuss Moss

BYBUSSER: Forslaget om en prøveordning med gratis buss i Moss, blir godt tatt imot. Fylkeskommunen skal forsøke å få flere til å ta bussen og har nå fått et forslag om å innføre en prøveordning med gratis bybusser og metrolinjer siste halvår i år.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Bra forslag.

– Flere vil ta bussen.

– Ja, det hadde vært supert!

Forslaget om å gjøre bybussene i Moss gratis får naturlig nok god mottagelse blant folk i Moss.

Fylkeskommunen skal forsøke å få flere til å ta bussen og fylkesrådmannen foreslår en prøveordning med gratis bybusser og metrolinjer siste halvår i år.

Moss

FORNØYDE: Daniel Markussen (t.v.) og Simen Peikli Johannessen synes det er dyrt å ta bussen i dag. – Eneste ulempe kan være overfylte busser.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Prisen i dag er veldig høy. Voksenbillett koster 40 kroner. Skal du en kjapp tur ned til byen for å handle noe, fra Ekholt og hjem igjen, så koster det 80 kroner, sier Daniel Markussen som tar buss en del.

– Få flere på bussen

Fylkeskommunen har ansvaret for bussene i Østfold og fylkespolitikerne har bestemt at tre ting skal prøves for å få flere til å ta bussen.

  • Flere bussavganger for å bedre tverrforbindelsene i fylket.
  • Forsøk med gratis buss.
  • Kartlegge hva som skal til for at flere tar buss på jobben.

Det er satt av til sammen elleve millioner kroner til dette og sju av dem bør brukes til gratis buss i Moss, mener fylkesrådmannen.

– Det kan føre til at det blir altfor mange folk på bussen, men det er kanskje en god ting. Jeg tror absolutt dette er et prøveprosjekt de bør satse på, sier Simen Peikli Johannessen.

Moss er valgt nettopp fordi det kan bli mye folk på bussen.

Mye penger på få folk

Fylkesrådmannen mener at Moss og Halden vil være best egnet for å prøve ut en ordning med gratis buss. Av de to byene har Moss det best utviklede tilbudet og det er her det er størst potensial for å øke passasjertallet på kort sikt.

Fylkespolitikerne avgjør saken 11. februar. Leder i samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe, er ikke bare positiv til forslaget.

– Vi bruker jo mye penger på en begrenset del av fylket og det blir en stor subsidiering av dem som velger å ta buss. Skal det ha noe for seg så må det være fordi det skaper oppmerksomhet og gir markedsføring for busstilbudet, sier han.