Hopp til innhold

Ønsker å øke vrakpanten betraktelig

Høyre-politiker Ingjerd Schou ønsker å mangedoble vrakpanten for å fornye den norske bilparken, og redusere antall trafikkulykker.

Ingjerd Schou og bilvrak

Ingjerd Schou ønsker å øke vrakpanten for å fornye bilparken.

Foto: Scanpix/NRK

Høyere vrakpant for å fjerne eldre biler fra veiene er ønskelig av flere årsaker, mener medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Ingjerd Schou fra Østfold Høyre.

– Først og fremst av hensyn til trafikksikkerheten, og at man får redusert antall ulykker, skadde og drepte på veiene. Det er ofte forbundet med mange lidelser og smerter, men også store kostnader.

Nå ønsker hun å øke vrakpanten betraktelig, for å fornye et stadig eldre bilpark.

– Det vil bedre luftkvaliteten, ved at man får vekk de bilene som forurenser aller mest. Vi ønsker å øke vrakpanten betydelig, for å stimulere til en slik utvikling, sier Schou.

Vil ha 20.000 kroner i vrakpant

Kåre Lunde, nestleder Østfold bilbransjeforening

Leder i Østfold bilbransjeforening, Kåre Lunde vil ha 20.000 kroner i vrakpant.

Foto: Anja Lillerud / NRK

Leder i Østfold Bilbransjeforening, Kåre Lunde er enig med Høyre-politikeren. Han mener at en økning av vrakpanten er helt nødvendig, og ønsker en permanent ordning med vrakpant på opp mot 20.000 kroner.

Det skal sørge for at gamle, forurensende biler kontinuerlig forsvinner fra den norske bilparken.

– Vi skulle hatt en høyere vrakpant for å få de gamle bilene ut av trafikken. På den måten kan vi få inn nyere biler, som har mindre utslipp. Jeg tror at det vil gjøre at man får ned utslippene betraktelig på sikt, sier Lunde.

Har gitt effekt i flere land

Bilparken i Norge har en høyere alder enn flere land det er naturlig å sammenligne seg med.

Flere pressgrupper og partier har i en årrekke kjempet for å øke vrakpanten, for at det skal bli økonomisk lettere for nordmenn å kvitte seg med gamle biler.

En drastisk økning i vrakpanten, har de siste årene ført til en sterk økning i nybilsalget i flere land.

USA, Storbritannia, Frankrike, Spania, Tsjekkia, Italia og Tyskland er blant de mange landene som har innført vrakpantordninger for å bytte ut landenes gamle bilparker og stimulere nasjonal bilindustri. I alle land har ordningen fått folk til å strømme til bilforhandlerne.

Les også: