– Det er flere årsaker til det, både trafikale hensyn og kostnader knyttet til en krysning. I tillegg at det er knyttet en del usikkerhet til hvordan tunnelløsningene kan gjennomføres, sier sjefingeniør i Statens vegvesen Siri Rolland.
Det planlegges en ny firefelts krysning av Glomma ved Sarpsborg i forbindelse med gjennomføringen av bypakken i Nedre Glomma-regionen. Flere alternativer ligger på bordet og i forrige runde ble det anbefalt å bygge ny bru i dagens trasé eller litt nord for dagens trasé.
Den traseen er avhengig av at veien bygges samtidig med nytt dobbeltspor for jernbanen. Det er usikkert når denne utbyggingen kommer i gang og blant annet derfor ønsket sarpsborgpolitikerne å
også flere alternative tunneler.Fjelltunnel og senketunnel
En ny rapport inneholder fire nye alternativer for krysning av Glomma, blant annet en fjelltunnel og en senketunnel.
– Senketunnelen er vi usikre på om er gjennomførbar på grunn av vannstrømmen og hvor kraftig stigningen på veien vil bli. Fjelltunnelen er vi også negative til fordi det vil bli en veldig lang tunnel som må starte langt øst for fossen og komme opp ganske langt vest for sentrum, sier Rolland.
Vil utrede ny brutrasé
Statens vegvesen sier i sin uttalelse til planene at det ikke er hensiktsmessig å jobbe videre med noen av de foreslåtte tunnelene.
I stedet for tunnel, vil Statens vegvesen ha videre utredning av et nytt forslag til bru. I dette alternativet går brua fra Hafslundsøy til området øst for jernbanestasjonen.
– Den viktigste fordelen med dette alternativet er at utbyggingen kan gjennomføres uavhengig av jernbanens utbygging til dobbeltspor. Den største ulempen er at veien da vil krysse jernbanen to steder og at det skal være drift på jernbanen under byggeperioden, avslutter Rolland.
Sarpsborg kommune omtaler krysningen som et viktig prosjekt i bypakke Nedre Glomma og etter planen skal den nye forbindelsen stå ferdig i 2021. Tidsplanen legger opp til at politikerne skal vedta traseen før sommeren i år.