Flere sterke stemmer har tatt til orde for å legge bort hele Glommabane-prosjektet, og argumenterer blant annet med at trafikkgrunnlaget er for lite.
Nå lanserer Venstre såkalte superbusser som et alternativ til å droppe planene.
– Det er en løsning med en buss som har et dedikert kjørefelt. Den går på hjul og ser ut som en trikkevogn. Det er mer en permanent løsning enn bare en buss. Den kan også håndtere et større trafikk grunnlag, sier leder i Østfold Venstre, Joakim Sveli.
- Les også:
– Billigere
Bussmetro, eller superbusser, finnes i mer enn 150 byer på verdensbasis. Det er allerede tatt i bruk i Bergen, og vurderes også i Stavanger og Trondheim.
Joakim Sveli mener dette er en billigere, og dermed mer realistisk løsning enn en skinnegående bybane.
– Det store fordelene er at de kan dimensjoneres for det trafikkgrunnlaget vi har i dag. Det er 70 prosent lavere investeringskostnad og 60 prosent lavere driftskostnad. Det kan være en mellomløsning frem til man har et befolkningsgrunnlag til å gå videre med en bybane.
Vil se nærmere på buss
Leder for samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe tror en superbuss kan gjøre den samme nytten som en skinnegående bane.
Han er også Krfs toppkandidat ved høstens fylkestingsvalg, og ser gjerne nærmere på alternativer til en bybane.
– Det viktigste vi kan gjøre i nåværende fylkestingperiode er å sikre at vi har de traseene og arealene som trengs for å realisere en effektiv kollektivtrafikk, som gjør at bussene eller hva det måtte være slipper å stå i kø med de øvrige bilene.
Styreleder for Glommabanen, Osmund Ueland, synes det kan være en god ide med en bussmetro, men mener det ikke er nok.
– Mye kan løses med buss, men det er internasjonalt konkludert med at skinnefaktoren har en viss høyere attraksjonskraft for dem som skal bosette seg. Jeg holder en knapp på at det skinnegående er der beste for Østfolds fremtid, sier han.
- Les også: