Hopp til innhold

Vil ha vernepleiere i skolen

Hver 12. elev i Norge har et handikapp, en diagnose eller adfredsproblemer.

Elev Peter og vernepleier Michael Månsson på Åvangen skole i Moss

Elev Peter og vernepleier Michael Månsson på Åvangen skole i Moss jobber sammen hver dag.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Grunnskolen i Norge sliter med å møte elevers spesialbehov.

Aldri før har flere elever hatt behov for spesialopplæring og oppfølging i grunnskolen.

Flere rektorer ønsker nå å ansette folk fra andre yrkesgrupper, blant annet vernepleiere, slik at man kan møte behovene til den «nye» elevgruppen.

Vernepleier Michael Månsson er ansatt på Åvangen skole i Moss. Han jobber med spesialelever i en liten gruppe, som daglig følges opp av en vernepleier og en spesialpedag.

– Vernepleieren går bakom skolesituasjonen og ser mer helhetlig på eleven og dens behov. Mennesker er forskjellige og alle har sine ting som vi må prøve å hjelpe dem med, sier Månsson til NRK.no.

– Nødvendig og nyttig

I fjor hadde nesten 50.000 barn i Norge krav på spesialundervisning og oppfølging.

Det vil si at hver 12. elev enten har et handikapp, en diagnose eller et adfredsproblemer.

Rektorene på Åvangen barneskole og Grindvold ungdomsskole i Moss prøver å møte utfordringen.

Hver av dem har ansatt en vernepleier på sin skole og har et felles opplegg for enkeltelever.

– Lærerne er jo opplært til å drive undervisning, så vi er nødt til å tenke på nye yrkesgrupper. Vi ser for eksempel at vernepleiere har kompetanse som både er nødvendig og nyttig for elevgruppa det gjelder, sier rektor på Grindvold, Grete Reitan, til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elev Peter og vernepleier Michael Månsson på Åvangen skole i Moss

Vernepleier Michael Månsson mener elevene viser stor fremgang når det gjelder kommunikasjon.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Har ikke penger

Men, et par vernepleiere er ikke nok.

Bare de siste fire årene har antall barn som trenger ekstra oppfølging og opplæring i norsk skole økt med 10.000 elever. Rektorene skulle gjerne ansatt folk fra flere yrkesgrupper, men det har de ikke fått penger til.

– Det er lite penger i kommunekassene, og vi må først og fremst forsøke å beholde lærekrefter. Dermed er det lite igjen til andre yrkesgrupper og det er ikke enkelt, sier rektor på Åvangen, Mette Skaarnæs.

I den lille gruppa på Åvangen skole, Regnbuen, har blant annet vernepleieren fått jobbe med elevene over flere år. Og det har gitt resultater.

– Vi har sett stor framgang. Kommunikasjon mellom oss og elevene har blitt mye bedre, slår vernepleier Michael Månsson fast.