Fylkesrådmannen mener arbeidene med jernbanetunnel bør starte i 2006 og avsluttes i 2009. I følge Nasjonal transportplan er 600 millioner kroner bevilget fra 2006 til ny jernbanetunnel fra Sandbukta til Moss stasjon, skriver Moss avis.
Saken skal opp i Fylkestinget 26. februar.
Høyere bomavgift
For å dekke kostnadene til jernbanetunnel og E6 mener Haga trafikantene heller får tåle en høyere bompengeavgift fra 1. juli i år og at bomstasjonen blir stående i inntil 20 år, skriver avisen.
Både Halden, Sarpsborg og Fredrikstad har godkjent reguleringsplanen for ny E6, dermed er alt lagt til rette for utbyggingsplanene forseres, mener fylkesrådmannen.
Staten må ta halvparten
– Men den lave lånerenten må komme trafikantene til gode gjennom kortere bompengeperiode, og staten må betale halvparten av utgiftene for E6 og E18, medregnet den norske delen av den nye Svinesundsbroen, sier Haga til Moss avis.