Landets post i butikk er et godt tilbud til kundene som offentlige tjenester bør se nærmere på. Det mener stortingspolitiker for Høyre i Østfold, Bengt Morten Wenstøb. Han vil ha offentlige tjenester der folk er og åpner for innflytting på kjøpesentrene.
– Jeg mener det er viktig at vi er der folk er, og tror det er viktig at vi er der folk kan gjøre mange tjenester samtidig. Det kan by på mange morsomme løsninger fremover, mener han.
Tenker utenfor boksen
Han ser kjøpesenter som et godt eksempel på hvor offentlige tjenester bør være et tilbud og mener det er viktig å tenke utenfor boksen.
- Les også: Nav vil hjelpe med app
- Les også: Ikke flere i arbeid med Nav
– For eksempel kan vi ha bibliotek som en del av et kjøpesenter og hvorfor må vi ha et stort Nav-kontor. I stedet ser jeg for meg flere mindre kontorer der folk er.
I hvilken grad tenker du at dette kan bli en realitet?
– Jeg er ganske sikker på at dette blir en realitet. Tiden vi lever i er i endring. Bare for få år siden var det utelukket å stemme elektronisk. Også stemming ved valg er noe kan gjøres på et kjøpesenter, mener han.
Smarte folk
Han trekker frem flere eksempler på hvordan vårt syn på ting, har endret seg, og mener også ansatte innen det offentlige tjenesteapparatet er klare for en endring.
– Jeg tror at ansatte i offentlige tjenester er både kreative og morsomme. Ofte tenker vi at det offentlige er sendrektig, men jeg har selv jobbet i det offentlige og har møtt mange utrolig smarte mennesker som har gode løsninger, sier han.