Hovedgrunnen til at at Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i Østfold tar grep nå, er Ryanairs oppstart på Rygge.
- Vi har fått et mye bedre rutetilbud fra Rygge, og tiden er inne for å få til en samlet strategi for næringsutviklingen i hele fylket, sier bedriftsrådgiver i NHO, Gunnar Laursen.
Han vil ta initiativ til å samle aktører på alle felt til en diskusjon som skal munne ut i en hovedplan for hva man vil med flyplassen.
Tar av nå
Moss Lufthavn Rygge har til nå slitt med begrensninger i hvor stor trafikk myndighetene tillater, og hatt problemer med å få nye flyselskap til å etablere seg med ruter fra Østfoldflyplassen.
I sommer kom imidlertid Ryanair på banen med åtte nye destinasjoner, blant dem flere europeiske storbyer, og det er dette som har fått næringslivet til å reagere.
Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth (Ap), har ønsket mer aktivitet fra næringslivet for å sette Moss Lufthavn Rygge på kartet. Fylkeskommunen er også deleier i flyplassen.
- Vi har etterlyst næringslivets aksjon for flyplassen, og en bred samhandling rundt dette er riktig å gjøre. Så får vi se hva de mener med en slik plan, men en handligsplan for å få til en ønsket utvikling er absolutt mulig, sier Ole Haabeth, som roser initiativet fra NHO.