Hopp til innhold

Vil ha en kombinasjon av Intercity- og Glommabane

Ideen om Glommabanen er ikke lagt død. Torsdag presenterte Kristelig Folkeparti i Sarpsborg det de mener er løsningen på et fullverdig kollektivtilbud langs vestre linje.

Glommabanen

KrF i Sarpsborg vil ha både intercitytrase og glommabane i Nedre Glomma regionen.

KrF mener en kombinasjon av en Intercity-bane og en Glommabane både er best og billigst.

Annar Hasle, gruppeleder Sarpsborg KrF

Annar Hasle, gruppeleder Sarpsborg KrF, (t.v.) viser hvordan han ser for seg at stasjonen på Rolvsøy blir.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Her er stedet for sentralbanestasjonen, sier Annar Hasle mens han peker på stasjonen på Rolvsøy.

– Her har vi godsterminal, og her kan vi få koblet sammen næringsutvikling og persontrafikk.

– Billigere

Per Ludvig Spydevold, fylkestingskandidat, Sarpsborg KrF.

Per Ludvig Spydevold (KrF) mener deres løsning er den beste og den billigste.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Hvis politikerne i Sarpsborg KrF får det som de vil, kan Rolvsøy bli Østfolds nye sentralbanestasjon.

Torsdag formiddag presenterte partiet en ny jernbaneløsning gjennom Østfold. Intercity-forbindelsen mellom Oslo og Göteborg ser de for seg gå utenom Fredrikstad sentrum.

– Et jernbanespor fra Råde, Skjeberg og Halden, er mye billigere. Det vil også være med på å redusere kostnaden av å etablere Glommabanen, sier Per Ludvig Spydevold, fylkestingskandidat i Sarpsborg KrF.

Plan for Intercity og Glommabanen

Slik ser planene til Sarpsborg KrF ut.

Foto: Kart

Utfordrer Fredrikstad

Med denne løsningen børster KrF også nytt liv i Glommabanen, som møtte massiv motstand både i Sarpsborg og i Fredrikstad, og som også fylkeskommunen nå vil skrinlegge.

KrF i Sarpsborg mener likevel at politikerne i nabobyen bør henge seg på den nye ideen om en Glommabane.

Ståle Solberg, bystyremedlem fra Sarpsborg KrF

Ståle Solberg, bystyremedlem fra Sarpsborg KrF, vil ha med seg Fredrikstad.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Da tror vi dette kan være et godt konsept, både for Sarpsborg og Fredrikstad. Da vil også Indre Østfold og Halden bli koblet på gjennom Glommabanen, sier Spydevold.

Planen der Intercity-togene ville gått innom begge Østfoldbyene ble kostnadsberegnet til 16 milliarder kroner. Med Sarpsborg KrFs nye forslag får man både ny Intercity-trasé og en Glommabane for samme pris. Et forslag de håper Fredrikstad blir med på.

– Vi utfordrer Fredrikstad til å se at de får en bybane, de får en intercity-stasjon på Rolvsøy, og de får også en intercity-stasjon på dagens stasjon. Det ligger inne i forslaget, sier bystyremedlem fra Sarpsborg KrF, Ståle Solberg.