KrF mener en kombinasjon av en Intercity-bane og en Glommabane både er best og billigst.
– Her er stedet for sentralbanestasjonen, sier Annar Hasle mens han peker på stasjonen på Rolvsøy.
– Her har vi godsterminal, og her kan vi få koblet sammen næringsutvikling og persontrafikk.
– Billigere
Hvis politikerne i Sarpsborg KrF får det som de vil, kan Rolvsøy bli Østfolds nye sentralbanestasjon.
Torsdag formiddag presenterte partiet en ny jernbaneløsning gjennom Østfold. Intercity-forbindelsen mellom Oslo og Göteborg ser de for seg gå utenom Fredrikstad sentrum.
– Et jernbanespor fra Råde, Skjeberg og Halden, er mye billigere. Det vil også være med på å redusere kostnaden av å etablere Glommabanen, sier Per Ludvig Spydevold, fylkestingskandidat i Sarpsborg KrF.
Utfordrer Fredrikstad
Med denne løsningen børster KrF også nytt liv i Glommabanen, som møtte massiv motstand både i Sarpsborg og i Fredrikstad, og som også fylkeskommunen nå vil skrinlegge.
KrF i Sarpsborg mener likevel at politikerne i nabobyen bør henge seg på den nye ideen om en Glommabane.
– Da tror vi dette kan være et godt konsept, både for Sarpsborg og Fredrikstad. Da vil også Indre Østfold og Halden bli koblet på gjennom Glommabanen, sier Spydevold.
Planen der Intercity-togene ville gått innom begge Østfoldbyene ble kostnadsberegnet til 16 milliarder kroner. Med Sarpsborg KrFs nye forslag får man både ny Intercity-trasé og en Glommabane for samme pris. Et forslag de håper Fredrikstad blir med på.
– Vi utfordrer Fredrikstad til å se at de får en bybane, de får en intercity-stasjon på Rolvsøy, og de får også en intercity-stasjon på dagens stasjon. Det ligger inne i forslaget, sier bystyremedlem fra Sarpsborg KrF, Ståle Solberg.