Torsdag skal politikerne diskutere saken i formannskapet. Politikerne må ta stilling til om kommunen igjen skal bruke penger på TV-programmet fra neste år, og ordfører Thor Edquist (H) mener allsangprogrammet på TV2 er god markedsføring for Halden.
– Vi ser i alle fall at det er veldig mange flere turister i Halden de senere årene enn det har vært tidligere, sier han til NRK.
– To tanker i hodet
Fredriksten hotell og Fredriksten kro er blant virksomhetene som har merket en positiv markedsføringseffekt av å ha TV-programmet i kommunen.
– Når jeg er utenfor Halden og prøver å selge byen så har 90 prosent av dem jeg prater med hørt om «Allsang på Grensen», og vet at det er her. Så at det betyr noe for Halden er soleklart, sier daglig leder Magne Rekstad til NRK.
Mange i Halden er likevel kritiske til at kommunen skal bruke penger på allsangen siden kommunen er så fattig at til og med ansatte er sagt opp for å spare penger på driften.
– Dette er faktisk som en form for næringsutvikling. Det har skapt mange arbeidsplasser i Halden allerede og flere vil komme, svarer Edquist på den kritikken.
– Så dette er snakk om å ha to tanker i hodet på en gang, og kunne satse på å øke inntekten samtidig som vi må spare på driften,
Ber kommunen ta over eierskapet
Magne Rekstad mener det ville være en bedre løsning om Halden kommune tok over eierskapet av arrangementet rundt TV-programmet.
– Jeg tror at med en kommune med et par tusen ansatte, så kan noen av disse oppgavene gjøres i funksjoner som allerede er på plass i kommunen.
– Uten at det behøver å koste Halden kommune så veldig mye penger, sier hotellsjefen.
Les også: