Hopp til innhold

Vil forsere Østfoldbanen

Jernbanekonsulent mener at arbeidet med Østfoldbanen sør for Moss må komme i gang så snart som mulig.

Tog
Foto: Rainer Prang / NRK

Østfoldbanen sørover fra Moss blir en flaskehals når Follobanen står ferdig, fordi den vil øke kapasiteten mellom Oslo og Moss dramatisk.

Ideelt sett burde arbeidet med Østfoldbanen sør for Moss derfor komme i gang så snart som mulig, mener jernbanekonsulent i Vista Analyse Tor Homleid.

– Når Follobanen er ferdig, får man en radikal forbedring av reisetiden fra Moss til Oslo. I neste omgang vil da strekningen mellom Fredrikstad og Moss bli en flaskehals hvis ikke man klarer å få til en økt kapasitet der.

– Det hadde vært gunstig å ha et dobbeltspor til Fredrikstad ferdig samtidig som Follobanen er bygd ut, legger han til.

– Praktisk umulig

Norge utreder høyhastighetstog

Tom Stillesby mener det er urealistisk å drømme om ha dobbeltspor til Fredrikstad klart til 2020.

Foto: Øystein Grue / Jernbanemagasinet

Jernbaneverket arbeider nå med å planlegge InterCity-utbyggingen. Men prosjektleder Tom Stillesby sier at det med dagens premisser ikke er mulig å få dobbeltspor til Fredrikstad ferdig til samme tid som Follobanen, som skal være klar i 2020.

– I Nasjonal Transportplan sies det at vi ikke får noen nye midler til å starte nybygging av nye parseller før i 2018. Med den forutsetningen er det ikke mulig for oss å ha Mosseparsellen, hvis vi kan kalle det for det, ferdig før i midten av 2022.

– I dette tilfellet skal hele Østfoldbanen stå ferdig med dobbeltspor til Fredrikstad i 2024. Det er også praktisk umulig å ha ferdig dobbeltspor til Fredrikstad så tidlig som i 2020, mener Stillesby.