I går ble utredningsrapporten for en høghastighetsbane mellom Oslo og København via Gøteborg presentert i Stockholm.
De som har utredet prosjektet mener at strekningen kan være ferdigbygget i løpet av seks år.
Jernbaneutredningen ble presentert knyttet til prosjektet "Den skandinaviske 8-millionersbyen", og utrederne prosjektledelsen har hyret inn mener det meste av den nye høyhastighetsbanen bør bygges langs nåværende E6.
Les mer:
Reisetid 2,5 timer
I dag tar togturen mellom Oslo og København via Gøteborg rundt åtte timer med togbytte i Gøteborg.
Dette kan bli kuttet ned til 2,5 timer, dersom politikere i Norge, Sverige og Danmark kan enes om målene og ikke minst bruken av penger.
For det er store penger det er snakk om, ifølge svenske medier.
På strekningen Oslo-Malmø mener prosjektutrederne det vil koste 20 milliarder kroner å bygge ut høyhastighetsbane i 500 kilometers lengde.
For den 150 kilometer lange strekningen Järna - Linköping vil det koste 35 milliarder.
Les også:
Bruer langs E6
For å spare landskapet for færrest mulig innhogg mener utrederne det vil være riktig å bygge hoveddelen av den nye høyhastighetsbanen Oslo-København langs eksisterende E6.
Toget skal i lange strekninger bygges på betongbruer langs motorveien fem til ti meter over bakken.
For at høyhastighetsbanen skal kunne få optimal effekt, og høyhastighetstoget i første omgang skal kunne kjøre i rundt 250 kilometer i timen, er det fra utredernes side forutsatt at enkelte av dagens jernbanestrekninger må utbedres.
Tunellene gjennom Hallandsåsen, Varberg og Oslo-Ski må stå ferdige først, før ny bygging tar til, heter det i utredningen.