NRK Meny
Normal

Vil bygge Oslo-København på seks år

Lyntoget mellom Oslo-København kan havne på bruer langs E6.

Lyntog

2,5 TIMER OSLO-KØBENHAVN. Dersom politikerne i Sverige, Norge og Danmark kan enes, vil utbyggingen av et høyhastighetsspor kunne stå klar seks år etter en byggestart.

Foto: Georg Mathisen

I går ble utredningsrapporten for en høghastighetsbane mellom Oslo og København via Gøteborg presentert i Stockholm.

De som har utredet prosjektet mener at strekningen kan være ferdigbygget i løpet av seks år.

Jernbaneutredningen ble presentert knyttet til prosjektet "Den skandinaviske 8-millionersbyen", og utrederne prosjektledelsen har hyret inn mener det meste av den nye høyhastighetsbanen bør bygges langs nåværende E6.

Les mer:

Lyntog

INNEN 2025. Målsettingen er å få på plass en skandinavisk utbyggingsavtale slik at det blir mulig å reise mellom Oslo-Göteborg-København på 2t 30min med høyhastighetstog innen 2025.

Foto: JOHN MACDOUGALL / Afp

Reisetid 2,5 timer

I dag tar togturen mellom Oslo og København via Gøteborg rundt åtte timer med togbytte i Gøteborg.

Dette kan bli kuttet ned til 2,5 timer, dersom politikere i Norge, Sverige og Danmark kan enes om målene og ikke minst bruken av penger.

For det er store penger det er snakk om, ifølge svenske medier.

På strekningen Oslo-Malmø mener prosjektutrederne det vil koste 20 milliarder kroner å bygge ut høyhastighetsbane i 500 kilometers lengde.

For den 150 kilometer lange strekningen Järna - Linköping vil det koste 35 milliarder.

Les også:

E6 i Østfold

LANGS E6. Det er mulig å bygge jernbanen langs nåværende E6, mener utrederne.

Foto: Rainer Prang / NRK

Bruer langs E6

For å spare landskapet for færrest mulig innhogg mener utrederne det vil være riktig å bygge hoveddelen av den nye høyhastighetsbanen Oslo-København langs eksisterende E6.

Toget skal i lange strekninger bygges på betongbruer langs motorveien fem til ti meter over bakken.

For at høyhastighetsbanen skal kunne få optimal effekt, og høyhastighetstoget i første omgang skal kunne kjøre i rundt 250 kilometer i timen, er det fra utredernes side forutsatt at enkelte av dagens jernbanestrekninger må utbedres.

Tunellene gjennom Hallandsåsen, Varberg og Oslo-Ski må stå ferdige først, før ny bygging tar til, heter det i utredningen.

Video Næringslivet vil ha høyhastighetstog

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Ønsker to-etasjers tog

    Jernbanedirektoratet har ikke gitt opp søket etter to-etasjers tog til Østfoldbanen. På Østfoldbanen er det i dag trangt på togene, og direktoratet ønsker derfor å leie dobbeltdekkere som de kan sette i trafikk.
    Informasjonssjef i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland, bekrefter at de nå skal i dialog med levereandører.

  • Kronerulling for tunnelutredning

    I Moss er det startet kronerulling for å få utredet langtunnel som et alternativ til det vedtattet dobbeltspor langs havna. Siden onsdag er det samlet inn drøyt 100 000 kroner. Bedre byutvikling Moss trenger 200 000 kroner til en utredning fra Norsk Bane. Målet er at den skal være klar før budsjettbehandlingen i Stortinget, sier Jonathan Parker som er en av initiativtakerne til kronerullingen