Fredag ble det klart at et utvalg nedsatt av Det Norske Travselskap (DNT) foreslår å legge ned de tradisjonsrike travbanene Drammen, Klosterskogen og Momarken.
Travsporten ser på muligheter for å spare penger, og salg av travbanene vil kunne gi inntekter i milliardklassen.
– Knusende ro
Men daglig leder ved Momarken, Knut Ekhaugen, er ikke redd for at banen skal bli lagt ned.
– Vi tar det med knusende ro, for vi har helt andre ambisjoner for Momarken fremover.
Han viser til at byplanen for Oslo forutsetter at sentrum skal vokse nordover og omfatte bydelen der Bjerke travbane i dag ligger.
– Derfor har vi gitt et innspill til DNT om at Momarken kan overta som landets hovedarena i hovedstadsregionen når Bjerke må avvikle.
– Det vil være veldig lønnsomt for travsporten i Norge, fordi det vil utløse milliardverdier ved salg av Bjerke. Samtidig kan Momarken for noen titalls millioner kunne bli utviklet til et toppmoderne travsportanlegg, sier Ekhaugen.
Overrasket
Ekhaugen tror at travsporten kommer til å se at dette er den mest gunstige løsningen.
– Når E18 er ferdig utbygd kommer reisetiden mellom Oslo og Momarken være i underkant av 40 minutter, legger han til.
Ekhaugen fikk vite om utvalgets anbefaling denne uka. Han forteller videre at han er overrasket over at Momarken er en av banene som foreslås å selges.
– Momarken er en av de mest veldrevne travbanene i Norge. Vi har alltid hatt god kontroll og styring, og vi har aldri vært en belastning for fellesskapet, sier han.