Hopp til innhold

Denne linja er ikke bare til pynt

Den mørke stripa midt på den nyoppussede gågata i Sarpsborg har nemlig en viktig funksjon for blinde og svaksynte.

Blindeforbundet viser funksjonen av ledelinjen i gågata i Sarpsborg

RILLER: Ved å putte stokken i fordypningene i ledelinjen kan blinde og svaksynte manøvrere seg trygt gjennom den nye gågata i Sarpsborg.

Foto: Anne Ognedal / NRK

– Før var det ikke lett å gå her. Jeg måtte pendle med stokken, og noen ganger støtte jeg på stativer, sier nestleder Grethe Knudsen i Blindeforbundet i Sarpsborg til NRK.

Men det var altså før Sarpsborg kommune bestemte seg for å ruste opp byens gågate før 1000-årsjubileet i 2016. Inkludert i restaureringen er en rundt 50 centimeter bred ledelinje med riller.

– Uunnværlig

Blindeforbundet har fått være med som rådgivere i prosessen rundt byggingen av ny gågate i Sarpsborg, og nå nærmer det seg fullført jobb.

– Den er helt uunnværlig, egentlig. Nå har vi jo ikke hatt det tidligere, men jeg kjenner jo folk som ikke har turt å gå i gågata fordi de ikke har hatt noe å holde seg til, sier Knudsen.

Grethe Knudsen i Blindeforbundet og butikkinnehaver Lill Rivera i gågata i Sarpsborg

VIKTIG: Grethe Knudsen (t.h.) i Blindeforbundet forteller butikkinnehaver Lill Rivera om viktigheten av at det er fri bane i den nye ledelinja i gågata i Sarpsborg.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Nå blir det opp til de næringsdrivende langs stripa å sørge for at den fungerer som den skal for dem som knapt kan se.

– Her er det veldig god plass, og for meg gjør det ingenting. Det skal være åpent her, sier innehaver av serveringsstedet Sarpen, Nikos Karajanis.

Peker ut retningen

Og det er ikke bare når man skal rett frem at stripen er til hjelp for Grethe Knudsen og andre svaksynte.

– Når jeg kommer til et gatekryss så er det markert i ledelinja at det er en kryssende gate der. Så da får jeg retningen hvis jeg for eksempel skal til venstre fra gågata, sier hun.

Akkurat da NRK var med Knudsen for å teste nyvinningen var den ene av sidegatene blokkert av en bil fra kommunens park- og anleggsetat, men det lover sjåføren at det snart blir slutt på.

– I den gata hvor jeg har sperret ledelinja holder de på noe veldig med graving og gjerder, så det er kanskje bare en fordel at jeg stopper noen der, legger Dag Maugsten lattermildt til.