Vi tar bilen til jobb, sykkelen taper

Flesteparten tar bilen til jobb selv om den er under fem kilometer hjemmefra. Bare 16 prosent sykler.

Elsykkel

– Elsykkel er løsningen for meg, sier Tom Øby. Etter grundige undersøkelser var han klar for å skaffe elsykkel for å komme seg til jobben i Sarpsborg.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

En tredel av dem som jobber og bor i Nedre Glomma-regionen har under fem kilometer til jobben. Likevel velger 62 prosent å ta bilen. Bare 16 prosent velger sykkel, ifølge en reisevaneundersøkelse for Nedre Glomma i 2014.

Syklister

Av alle reiser, ikke bare jobbreiser, ble seks prosent av dem gjort på sykkel i Fredrikstad. Bare tre prosent av reisene ble gjort med sykkel i Sarpsborg, ifølge en reisevaneundersøkelse 2013/14.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

Tom Øby, som pendler mellom Fredrikstad og Sarpsborg, har funnet løsningen for å komme seg på jobb.

– Nå skal jeg inn og kjøpe meg en elsykkel for å bruke til jobben i Sarpsborg, sier han når vi treffer ham utenfor en sykkelbutikk i Fredrikstad.

– Jeg regner med å sykle til jobben to ganger i uka, kanskje mer, fortsetter Øby.

Selger flere elsykler

Han gjør det for å slippe bil og buss, men også for å få trim. Og med elsykkel er det lettere å ta bakkene, og han ser for seg ei rute som går litt utenom de mest trafikkerte strekningene.

I sykkelforretningen er daglig leder ikke overraskende enig i at flere bør sykle. Han har også tro på elsyklene.

Ragnar Frøland

– Det er dårlig at så få reiser tas med sykkel, men med flere sykkelveier tror jeg flere velger sykkelen, sier Ragnar Frøland daglig leder i Gaarder sykkelsport.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Så langt i år har vi doblet salget siden i fjor. Det er riktignok små tall siden vi akkurat har startet sesongen. Men om ett eller to år tror jeg det kommer til å ta voldsomt av, sier Ragnar Frøland i Gaarder sykkelsport.

– Trenger sykkelveier

Han tror at den beste medisinen for å få flere syklister er å legge bedre til rette for dem i trafikken. Og han får støtte fra en av syklistene som venter på byfergen i Fredrikstad sentrum.

– Det er viktig å få skikkelige gang- og sykkelstier. Folk kan bli skeptiske til å sykle der bilene kjører, sier Siri Kirkebirkeland

Selv har hun vært helårssyklist ganske lenge, men tallene sier at det ikke er så mange som henne i Nedre Glomma.

Hvis man ikke bare ser på jobbreiser, men alle reiser, så ble kun 3 prosent gjort med sykkel i Sarpsborg, mens 6 prosent av reisene ble gjort med sykkel i Fredrikstad, ifølge reisevaneundersøkelsen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: