Jeg er en av mange østfoldinger som har brukt høstmånedene på relativ omfattende oppussing hjemme. Et ellers rimelig ryddig hjem ligner en krigssone mens vi maler og holder på. Jeg er ikke alene, for jeg har møtt mange av dere i byggsentere på jakt etter ei list, eller en spesiell farge du har sett i et interiørmagasin. Felles for oss alle er at vi har et lettere desperat drag i ansiktet jo nærmere vi kommer jula. Da skal alt være ferdig, og hjemmet skal fremstå med som nytt.
Den samme desperasjonen finner du heldigvis ikke blant oss som tilbyr deg medieprodukter, men den samme gleden når vi har pusset opp produktet vårt kjenner vi igjen.
Det store spørsmålet er selvsagt hvorfor vi pusser opp! Svaret er ofte at vi ønsker forandring. Det er greit og kjent det vi har, men nye trender og farger påvirker oss. Derfor skal stuene hjemme bli lysere. Og det blir fint - en stund...
Samme tankegang ligger bak når vi som jobber i media pusser opp produktene våre. Trender skal følges, utslitte konsepter må fornyes og ikke minst blir medievanene våre endret fordi de teknologiske fremskrittene gir oss nye muligheter til å nå fram med våre budskap.
Lett oppussing eller nybygg?
Du har sikkert lagt merke til at vi har en ny innpakning på radiosendingene våre. Nye vignetter foran og etter nyhetssendinger, nye små melodilinjer som gjør at du nå irriterer deg over at ikke alt er som før. Etter en stund blir du vant til det nye, og du vil kjenne oss igjen bare ved å høre en tosekunders nyhetsvignett. Andre kollegaer, som Sarpsborg Arbeiderblad har pusset opp avisa, og byttet navn til SA.
Noen driver også med påbygg! Det er mer omfattende, dyrere og mer risikabelt enn å male enn vegg eller å bruke nytt innpakningspapir. Denne høsten har Fredrikstad Blad bygd ut avisa med et nytt bilag, og påbygget er tydelig kontroversielt. Som alltid når man tar sjanser liker noen det de kjenner best, mens andre er åpne for nye impulser.
Andre, som Rakkestad Bygdeblad bygger nytt! Den siste uka har du kanskje sett Østfold Magasinet? Et helt nytt magasin for og om østfoldinger. Har du ei postkasse skal du få det gratis, og her kan du lese om fylket vårt og vi som bor her. Selv har vi også presentert et helt nytt produkt, som jeg også nevnte forrige fredag. Nå kan du se fjernsynssendingene våre i topp kvalitet på vår nett-tv, når det passer deg.
Vi tilpasser oss dine vaner og ønsker. Dette er også bakgrunnen for at NRK tirsdag denne uka presenterte vår 10. radiokanal. Riktignok kun for dere som har DAB-radioer, men dere får da også en helt spesiell kanal - NRK Alltid Folkemusikk! Hvem sier at vi bare er opptatt av yngre lyttere?
Ti tommeltotter
Så får vi håpe vi er bedre i det håndverket vi jobber med til daglig, enn det vi får til med de ti tommeltottene hjemme. Det er trist at teoretisk kunnskap er rimelig uinteressant når man skal slå i en spiker eller flislegge et gulv. Gæærnt går det uansett.
Til alle dere som ikke skal stå med hodet i ett malerspann - god helg!