Hopp til innhold

Vant prestisjefylt mekanikerkonkurranse

– En moderne bil er mer datamaskin enn mekanikk, sier Norges beste Volvo-mekaniker som holder til i Halden.

Raymond Johansen

ELEKTRONIKKBAKGRUNN GA FORDELER. – Vi skitner oss fortsatt til i mekanikeryrket, selv om de nyere bilene mer og mer er å betrakte som en datamaskin, sier Johansen.

Foto: Privat

Raymond Johansen hos Jensen & Scheele Bil i Halden vant den norske delen av Volvo Vista-konkurransen, og kan dermed titulere seg som "Norges beste Volvo-mekaniker".

Hos Jensen & Scheele Bil har Johansen vært i tre år, og før det jobbet han med elektronikk på Axxe i 13 år, noe han selv mener var avgjørende for å bli bestemann i konkurransen han vant.

– En moderne bil er som en datamaskin. At jeg har en bakgrunn innen elektronikk var helt avgjørende i denne sammenhengen, sier Raymond Johansen til NRK.

Internasjonal konkurranse

Raymond Johansen

BEST I NORGE. Haldenseren Raymond Johansen gikk helt til topps blant norske Volvo-mekanikere.

Foto: Privat

Volvo Vista-konkurransen er en prestisjefylt konkurranse som ble etablert for mange år tilbake, skriver Motormagazinet.

Bilmekanikere fra hele verden deltar, men konkurransen foregår nasjonalt.

Foruten å bli best i Norge ble Raymond Johansen også best av de fem nordmennene som deltok i den norske finalen i Göteborg.

– Det var både en teoretisk del og en praktisk del, og vi måtte hele tiden avveie om vi skulle jobbe fort og dermed få gjort mye, eller la det gå langsommere og være helt sikre på at alt gikk godt, sier Johansen til NRK.

– Skitner oss fortsatt til

– Moderne biler er fulle av elektronikk, og med min elektronikkbakgrunn har jeg fordeler i den forstand, at jeg kan bruke bilens tilhørende støttesystemer og lese og forstå bruksanvisninger til den avanserte elektronikken, sier han.

På forespørsel fra NRK om fremtidens mekaniker vil droppe skiftenøkkel og la mekanisk yrkesskole være for å ta seg datautdanning, er Johansen helt klar på at det ikke er noe tema.

– Vi skitner oss fortsatt til. Når for eksempel bremser går i stykker, er det fortsatt mekaniske deler som skal byttes med tradisjonelt verktøy. Man må ha den grunnleggende mekaniske forståelsen i bunnen, for å gjøre en god jobb også på de nyere bilene, sier han.