Hopp til innhold

Vanskeligere for Nexans

Nexans i Halden er en suksess. Men skip til og fra fabrikken blir større og større, og har vansker i trange Ringdalsfjorden. Konkurranseevnen kan bli svekket.

Båt under Svinesundbruene

I Ringdalsfjorden under Svinesundbruene er det sterk strøm, grunt og smalt. Større skip som skal frakte kabler fra Nexans i Halden kan få trøbbel, dersom ikke skipsleden utvides og gjøres dypere.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det går nesten ikke en uke mellom hver gang man hører om Nexans nye, store kontrakter som er halt i land verden rundt for Halden-bedriften.

Men, nå begynner den trange og grunne Ringdalsfjorden å bli et stadig større problem for Nexans.

- Det er behov for utbedring av fjorden. Prosjektet var utredet i 2001, og Kystverket var klar til å foreta utbedringer, men det ble stoppet av svensk motstand, sier Rune Støten, Nexans’ fabrikksjef i Halden til Teknisk Ukeblad.

Svekket konkurranseevne

Nexans i Halden

Suksessbedriften Nexans i Halden kaprer fortløpende enorme kontrakter verden over. Bedriften har tilhold innenfor Ringdalsfjords-tersklene, og skipene som anløper fabrikken i på Knivsø i Halden (bildet) blir stadig større.

Foto: Rainer Prang / NRK

Flere hundre kilometer sjøkabler og umbilicals til offshoreindustrien produseres årlig ved Nexans i Halden, og skipene som henter ferdig kabel på Knivsø i Halden blir stadig større.

Ringdalsfjorden heter skipsleden som går til Halden inn under Svinesundbruene. Det er en såkalt terskelfjord, som er grunnere ytterst enn lenger inn i fjorden.

Dette skaper trøbbel for Nexans som har arbeidet med å få utbedret fjorden gjennom mange år.

- Hittil har vi ikke tapt jobber på grunn av dette, men vi ser en utvikling som gjør oss litt mer nervøse. Skipene blir større og større, sier Krister Granlie, som er direktør for energidivisjonen ved Nexans til Teknisk Ukeblad.

Han understreker videre at alternativer med for eksempel omlasting et annet sted vil redusere konkurranseevnen til bedriften i Halden.

Martin Engeset

- Jeg har vanskelig for å se at det er noen miljømessige begrunnelser som holder og er innstilt på å forfølge denne saken videre, sier Martin Engeset (H) til svenskenes 'nei' til å utvide skipsleden i Ringdalsfjorden.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

- Mener svenskene overdriver

Frykten for at bunnslammet innenfor tersklene ved Svinesund skal settes i bevegelse og spre seg til havet utenfor på svensk side, er et av argumentene for at Sverige har sagt nei til å sprenge vekk tersklene i Ringdalsfjorden.

Norsk Skog Saugbrugs forurenset Iddefjorden og tilstøtende områder kraftig gjennom flere ti-år, og da Saubrugs la ned sin cellulosefabrikk på 90-tallet forsvant det meste av den synlige forurensningen, men på bunnen av fjorden ligger fortsatt forurenset masse.

Stortingsrepresentant Martin Engeset (H) har tatt opp denne saken på regjeringsnivå flere ganger, og mener for lite er gjort for å utbedre forholdene.

- Senest tok jeg opp saken med fiskeri- og kystministeren i fjor, men svaret fra statsråden var ikke veldig oppløftende. Det var ingen snarlig løsning på gang da, sier han til Teknisk Ukeblad.

Engeset mener den svenske bekymringen for at fjerning av tersklene skal føre med seg mer forurensning nedover svenskekysten er overdrevet.

- Jeg har vanskelig for å se at det er noen miljømessige begrunnelser som holder og er innstilt på å forfølge denne saken videre, sier han.

Fare for grunnstøting

Svinesundbruene

En utvidelse betyr mudring og sprenging av nesten 80 000 tonn stein og masse, noe som fører til dypere og bredere skipsled der det er trangest under bruene.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det er sterk strøm over de svært grunne tersklene under Svinesundbruene, og veldig smalt tvers over Ringdalsfjorden der fjellet skyter i været.

Med større skip vil faren for grunnstøting øke.

- Å få de største skipene inn og ut kan etter hvert bli et problem. Det er snakk om å ta to meter på tre terskler. Dette er tross alt en mindre undervannsoperasjon, forteller fabrikkdirektør ved Nexans Halden Rune Støten til Teknisk Ukeblad.

En utvidelse betyr mudring og sprenging av nesten 80 000 tonn stein og masse, noe som fører til dypere og bredere skipsled der det er trangest under bruene.

Kostnadene er beregnet til mellom 50 og 100 millioner kroner. Større skip kan da anløpe Halden, og sikkerhetsmessig vil det blir mindre fare for grunnstøtinger.