Hopp til innhold

Utsetter grensehandelsferge

Manglende investeringslyst gjør at rederiet Kyst Line AS nye fergerute mellom Langesund og Strømstad ikke kommer igang fra 1.mars i år.

Strömstad-konkurrentene Color Line og Kystlink

Color Line (t.v.) kan få konkurranse på grensehandelsferge-aktiviteten over Oslofjorden. Color Line har gjennom mange år vist seg som en vinner på bil- og passasjertransport til Strømstad. Kyst Link (t.h.) startet opp Langesund - Strømstad - Hirtshals - Langesund i 2006, men måtte gi seg to år senere.

Foto: Rainer Prang / NRK

Manglende investeringslyst gjør at rederiet KystLine AS nye fergerute mellom Langesund i Bamble i Telemark og Strømstad ikke kommer igang fra 1.mars i år.

Målet var å skaffe 20-40 millioner i aksjekapital i tegningsperioden 15. juni til og med den 1. desember i fjor i følge Kyst Line AS prospekt, men det lyktes ikke.

Nå gir initiativtakerne seg selv en ny frist på å skaffe 17 millioner i aksjekapital, og håper på å starte opp fergedriften før sommerferien i år, sier linjesjef Marius Talmo.

- Vi har lagt oss tre millioner kroner under det budsjettet vi hadde tidligere, sier Talmo til NRK.

Les også:

- Starter før sommerferien

Det nye målet om en aksjekapital skal nås ved at det nå er ansatt en person på heltid med å skape interesse blant investorer.

Talmo sier konseptet Kyst Line AS arbeider etter kostnadsmessig er rimelig.

- Vi har satt bort all virksomhet med barer, underholdning og annet ombord. Det gjør det til et rimelig prosjekt å starte opp, sier han.

Før årets sommerferie tar Kyst Line AS mål av seg til å kunne starte opp med to daglige avganger mellom Langesund og Strømstad.

- Dette skal være en helårsrute, sier han.

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

Color Line har i mange år vært enerådende på Torskholmen (bildet) i Strømstad. Kyst Line AS ønsker å benytte kaiområdene for sin fergedrift.

Foto: Rainer Prang / NRK

Stort skipsmarked

Før fergeruten skal etableres må skip skaffes, og det vil være aktuelt å leie et skip.

- Leiemarkedet er stort, og vi har ikke tatt stilling til om vi skal leie med eller uten mannskap. Det kommer helt an på prisen, sier Talmo.

Det er et skip med kapasitet på rundt 500-550 biler og 1 500 - 2 000 passasjerer Kyst Line AS er ute etter.

- Vi mener det er godt mulig å konkurrere med Color Lines rute mellom Sandefjord og Strømstad , sier han.

Kan ikke nektes kaiplass

Da rederiet Kyst Link, som seilte Langesund - Strømstad - Hirtshals - Langesund, ville bruke Torskholmen i Strømstad - møtte de massiv motstand fra Color Line, som har vært enerådende på fergeanlegget på Torskholmen i sentrum av Strømstad i flere år.

I november 2003 søkte Kyst Link om å få starte fergetrafikk mellom Langesund og Strømstad. Først i november 2006 seilte bil- og passasjerfergen "MS Pride of Telemark" sin første ordinære tur til Strømstad*.

- Vi regner ikke med slike problemer. EU-reglene er tydelige på at vi har anledning til å bruke Torskholmen, viste det seg i Kyst Link-saken. Vi vil gjerne bygge et terminalbygg på Torskholmen, sier Talmo.

Strømstad gjestehavn

En ny grensehandelsferge til handlebyen Strømstad (bildet) kan komme igang i sommer, dersom Kyst Line AS får sitt fergeprosjekt opp og gå.

Foto: Rainer Prang / NRK

Han forteller at Kyst Line AS skal bruke kaianlegget på Kongshavn i Langesund for anløp på norsk side av Oslofjorden.

Legger "folkeaksjen" på is

Folk på begge sider av fjorden fikk sommeren 2009 tilbud om å tegne folkeaksjer .

Prospektet for den nye fergeruten ble blant annet distribuert til folk i Telemark, Østfold, handlende på Svinesund og folk i Strømstad.

For 3 000 norske kroner ble "mannen i gata" tilbudt en aksjepakke og muligheten for å bli "reder".

- Vi har lagt prosjektet med folkeaksjene på is. De som har kjøpt folkeaksjer vil bli kontaktet, og får tilbud om å få pengene tilbake eller bli med videre. Trolig blir det lettere å selge folkeaksjer, når skipet er på plass og fergeruten er igang, sier Marius Talmo til NRK.

Vurderer prosjektet på våren

Hvis det viser seg det er umulig å skaffe tilstrekkelig investorer, og få alle bitene på plass til oppstart før sommeren, sier linjesjef Marius Talmo at initiativtakerne vil vurdere prosjektet på nytt.

Initiativtakerne har ikke satt noen endelig dato foreløpig for seg selv, for når de eventuelt tar en beslutning om å skrinlegge eller velge en annen retning for fergeprosjektet.

- Vi må sette en dato for oss selv i nær fremtid. Hvis vi mener vi har fått inn nok kapital, så dette går veien, da er vi igang. Hvis det viser seg at vi ikke når de målene vi har satt oss, da må vi sette oss ned og ta stilling til fremtiden, sier han.

*Kyst Link seilte et par år før det innstilte virksomheten i oktober 2008.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.