Ifølge en fersk rapport bør en forbindelse mellom Østfold og Vestfold komme mellom Moss og Horten.
– Den rapporten her er basert på en del faglige premisser og vurderinger som det absolutt ikke er noe grunnlag for å stille noen spørsmål ved. Når det er sagt er det klart at det er store utfordringer knyttet til å legge en trasse på denne strekningen, sier leder av samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe.
Rapporten fra Transportøkonomisk institutt som ble lagt frem mandag, konkluderer med at det gir størst effekt å krysse Oslofjorden mellom Moss og Horten, og at forbindelsen bør plasseres tett opptil hvor dagens ferge går.
- Les også:
Konflikt
Leder av samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe
Foto: Heidi Gomnæs/NRKMoe tror det kan bli konflikt med blant annet bebyggelsen i området.
– Her er det et område med masse aktivitet, masse dyrket arealer og mange som bor. Det er klart at slike store infrastrukturprosjekter vil nødvendigvis komme i konflikt med mye av dette.
En av dem som ikke er fornøyd med konklusjonen er Jørn Roald Wille i «Aksjon Nei til fjordkryssing via Jeløy» Han frykter at rapporten resulterer i en forbindelse over øya som er vernet.
– Her er det kun de økonomiske hensynene som er vektlagt. Rapporten sier ingenting om landskapsvernet og hvilken verdi det har, sier han.
- Les også:
Offisiell vurdering til høsten
Landskapsvernet på Jeløy ble vedtatt i 1983.
– Intensjonene som den gang ble lagt ned med vernet, lever Jeløy veldig godt med, sier Willie.
Nå er det opp til departementet å behandle saken, sier Olav Moe.
– Nå skal rapporten behandles og leveres til samferdselsdepartementet før sommeren. Den offisielle helhetlige vurderingen kommer først til høsten.