Hopp til innhold

– Bruklaffen lar seg ikke åpne på en god del måneder

Kråkerøybrua i Fredrikstad har nylig blitt reparert for rundt 20 millioner kroner. Nå kan den i verste fall stenges i flere måneder.

Spesialister fra Statens vegvesen undersøker skader på Kråkerøybrua i Fredrikstad.

Befaring av Kråkerøybrua.

Terje Arnesen

Terje Arnesen i Statens vegvesen.

Foto: Shemsi Bunjaku/NRK

Det var under teståpning av bruas klaffer tirsdag ettermiddag at det oppsto en feil som gjorde at stålkonstruksjonen i brua sviktet.

– Det har skjedd en kraftig deformasjon av løftebjelkene på bruklaffen på Kråkerøysiden. Før omfanget er sjekket av spesialister vil vi ikke ta noen sjanse med å la trafikken gå på brua, opplyser Terje Arnesen, fungerende seksjonssjef i Statens vegvesen, vegavdeling Østfold.

Kråkerøybrua har vært under rehabilitering i lengre tid. Vedlikehold og reparasjoner har hatt en prislapp på rundt 20 millioner kroner.

– Den har vært gjenstand for betydelig rehabilitering, både når det gjelder ståldeler og betongoverflater. Dette kom veldig overraskende på alle. Det var absolutt ingen forvarsel om at dette kunne skje, sier Arnesen til NRK.no.

Firmaet som har gjennomført vedlikeholdet av brua ønsker ikke å kommentere gårsdagens hendelse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kråkerøybrua stengt

Kråkerøybrua ble stengt i 16-tiden tirsdag.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

Kan være stengt i måneder

Like etter klokken 09.00 onsdag morgen var en gruppe med spesialister fra Statens vegvesen på plass for å undersøke skadene.

De hadde enda ikke kommet til noen konklusjon da NRK var innom i 10-tiden, men Arnesen sier at ødeleggelsene på brua er så store at det kan ta flere måneder å reparere dem.

– Vi trenger nok ut dagen i dag for å komme til en konklusjon, og bestemme om vi fremdeles skal ha brua stengt for trafikk eller om vi kan åpne den igjen, eventuelt i hvilken grad vi kan åpne den, sier han.

Det som allerede er klart er at det ikke vil bli åpnet for båttrafikk med det første.

– Dette betyr at bruklaffen ikke lar seg åpne på i alle fall en god del måneder. Så er vi litt usikre på i hvilken grad dette har hatt innvirkning på selve bærebjelken.

All omkjøring skjer foreløpig via Værstebrua.

Kråkerøybrua

Her er stålkonstruksjonen som ga etter.

Foto: Siw Mariann Strømbeck/NRK