Det skriver Moss Avis. Tanken var ikke merket av på tegningene, og å tømme den er er svært komplisert og tidkrevende, sier miljøvernsjef i Moss kommune, Knut Bjørndalen til avisa.
Tømmingen vil ta lengre tid
For å tømme denne ukjente tanken må dykkerne skjære gjennom både skrog og to skott. Dette vil gjøre at operasjonen med å tømme vraket vil ta enda lengre tid.
Tømmingen av 'Nordvard' skulle vært ferdig ved årsskiftet, men skipet inneholder langt mer olje enn forventet.
Skipet ble senket i 1944, og vraket ligger på 35 meters dybde utenfor Moss.
Flere overraskelser?
Dykkerne som tømmer skipsvraket Nordvard i Mossesundet for olje, borrer seg i dag gjennom skroget og to skott for å finne ut om det er flere brenseltanker om bord. En skisse av Nordvard viser at båten kan være ombygd med en eller flere tanker for ubåt-brensel- i tillegg til oljetankene som nå er tømt.
- Disse finnes det ingen tegninger av, forteller prosjektleder i Kystverket, Tore Halvorsen.
- Det som er et problem her er at det ikke foreligger tegninger mht. de ombyggingene som skjedde under krigen. Dette er vi i ferd med å kartlegge så godt vi klarer.
- Er det dermed ikke sikkert at dere kan tømme vraket?
- Nei, det sier jeg ikke. Vi gjør alt i vår makt til å få oversikt over den tanken, sier Halvorsen.
Prosjektlederen kan ikke foreløpig si om det blir dyrere å få tømt vraket av 'Nordvard'.