SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
Det er sikkert i overkant å snakke om veier to fredager på rad, for det er mye annet man kunne snakket om på en fredag som denne. Fotballklubber som kvitter seg med alle som har gjort en innsats, eiendomsskatten, golfbaner, flyplassen som vel aldri kommer, bompengenes urettferdighet, smugling av syriske mynter, Munch med spiss U, eller ikke minst kongelig hjemmefødsel i Østfold.
Ulf Morten Davidsen morer seg over vegvesenet denne uka.
Men også denne fredagen er det altså veier som ligger mitt hjerte nærmest.
Og ukas morsomste mann i nyhetsbildet er seksjonsleder Terje Olberg i Statens Vegvesen i Østfold, som enten utviser en latterlig mangel på kunnskap om anbudshandel, eller rett og slett har gått fra å være seksjonssjef i vegvesenet til å bli veipolitiker.
- Dette var for billig
For denne uka gikk han ut og var svært skeptisk til at det private firmaet NCC, som hadde fått anbudet på å vintervedlikeholde veiene i indre Østfold, vil klare jobben.
Han var rett og slett usikker på om firmaet kunne utføre arbeidet for den prisen de har lovet - 86 millioner kroner.
Og underforstått veldig sikker på at Mesta skulle klare brasene hvis de fikk noen millioner mer enn det NCC får!
Vi tror på ingen måte at Olberg ikke har fått med seg hva som skjer. Vi tror Olberg driver politikk. Og når Vegdirektoratet har gitt anbudet til noen andre enn Mesta i Østfold er det trist for Mesta, og trist for vegvesenets folk som tidligere var kollegaer med arbeiderne i Mesta.
- Mest mulig vei for minst mulig penger
Men er det noen som stadig klager på at de ikke har penger til å utføre det oppdraget de er satt til å forvalte, så er det jo nettopp Statens Vegvesen i Østfold.
Derfor må vi gå ut i fra at målet er å få mest mulig vei eller vedlikehold for minst mulig penger. Slik at for eksempel fylkesveien i Spydeberg vi snakket om i forrige uke kan bli utbedret, eller at innbyggerne som sogner til Ør i Halden skal slippe å vente fire år på forbedringer av en vei som er en vits.
Dette skjønner innbyggerne langs disse to og en mengde andre humpete veier i Østfold. Og dette forstår lederne i Statens Vegvesen.
Derfor er det ikke sikkert at Olbergs krokodilletårer har særlig effekt på annet enn lattermusklene!
Slutt å leke politikere!
Vi har tiltro til at innbyggerne i Indre Østfold skal få den samme kvalitet på veivedlikeholdet også vinteren som kommer.
En kvalitet Olberg og han kollegaer forøvrig flere ganger tidligere har klaget på når Mesta gjorde jobben.
Vi håper også at selv Statens Vegvesen snart blir i stand til å slutte å leke politikere.
Som alle andre steder gjelder følgende regler for ledere i Statens Vegvesen: Enten gjør man jobben for det budsjettet man får tildelt, eller så kaster man inn håndkledet og tar konsekvensene. Man finner seg en annen jobb! Det blir sikkert noe ledig i NCC!
Det høres kanskje rart ut, men det er faktisk ikke alt som er politikernes feil