NRK Meny
Normal

Ueland raser mot sen togutbygging

Den tidligere NSB-sjefen tordner mot politikerne, og kaller planene for lyntog komiske.

Jernbane

Pendlerne har måttet vente lenge på kortere reisetid på Østfoldbanen. Ueland raser over at det kan ta ytterligere 30 år før alt er på plass.

Foto: Rainer Prang / NRK

Osmund Ueland

– Hvis en ikke har penger til å bygge doble spor til Halden, så bør en holde kjeft med å snakke om lyntog som det i hvert fall ikke er penger til, tordner Ueland.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Les også: – Ja, lyntog er et villspor

Tidligere NSB sjef Osmund Ueland refser politikerne for togutbygging i sneglefart.

I går gjorde jernbaneverket klart at utbyggingen av Østfoldbanen kommer til å ta ytterligere 30 år.

– Det er kun vilje det står på og har stått på i mange år, gjennom flere skiftende regjeringer, sier Ueland.

Les også:

– Jeg syner det er helt tragisk at de kan legge fram slike planer. Det forteller meg at samferdsel ikke er viktig i Norge.

– Slik er det ikke i Sverige og ikke i Danmark. Det er kun i Norge det jobbes på denne måten - med planer som ikke blir til handling på mange ti-år, sier Ueland.

– Lovet dobbeltspor for 12 år siden

Kraftsalven kommer etter at Jernbaneverket la fram sine planer for utbygging av Østfoldbanen .

Ikke før i 2040 vil dobbeltsporene stå ferdig med dagens utbyggingstakt. Da er det over 40 år siden vedtaket ble fattet, og høyhastighetstog kjøpt:

– Da jeg var sjef i NSB, og fikk kjøpe nye tog for 5-6 milliarder, bestemte stortinget samtidig at det skulle bygges doble spor til Halden, Skien og Lillehammer.

– Det er 12 år siden, og nesten ingenting har skjedd. Det er helt vanvittig å bruke så lang tid. Med politisk vilje kunne det ha vært ferdig utbygd på 10 år, sier Ueland.

– Lyntog er komisk

Ueland sier han ikke vet om han skal le eller gråte når et bredt flertall av politikerne på Stortinget har gjort lyntog til sitt nye hjertebarn - flere tiår før dobbeltsporene er utbygd.

– Hvis en ikke har penger til å bygge doble spor til Halden, så bør en holde kjeft med å snakke om lyntog som det i hvert fall ikke er penger til. Dette blir bare helt komisk. Jeg vet ikke om det er valget som gjør det, men det blir ikke troverdig.

Les mer:

Politikerne i Østfold var samlet til konferanse om jernbanen mandag. Her presenterte Jernbaneverket sine planer fram mot 2019.

Konklusjonen var ubønnhørlig. Det tar lang tid, veldig lang tid å modernisere jernbanenettet. Se video (saken fortsetter under videoen):

Video nsps_upload_2009_8_24_16_7_6_2968.jpg

– Gjør det på 10 år!

Nå utfordrer Ueland politikerne til å komme med et konkret løfte.

– Alle politikere snakker om at de skal bruke litt mer penger enn den forrige regjeringen. Det er folk lut lei av å høre. Det som pendlerne, de reisende og næringslivet vil høre, er når dette dobbeltsporet er ferdig.

– Banen til Gardemoen ble bygget på fire år. Dobbeltsporene kan bygges på ti år. Hvis de vil, og det er viktig nok .

Politikerne enige i at det går tregt

Østfold Høyres Ingjerd Schou er enig i kritikken fra den tidligere NSB-sjefen.

– Uelands utspill faller godt inn i den utålmodigheten som mange politikere har følt. Det er ikke planer det har manglet, men handling, sier hun.

Arbeiderpartiets førstekandidat i Østfold, Svein Roald Hansen, skjønner også kritikken, men sier det er feil at samferdsel ikke er viktig for politikerne.

– Det stemmer ikke, jernbaneinvesteringene er doblet i neste periode. Men jeg skjønner at noen mener utbyggingen har tatt lang tid.

– Jeg jobbet i regjeringen i 1988. Da la vi fram en jernbanemelding med visjonen at Østfoldbanen skulle stå klar innen år 2000. Men det har vært bevilget for lite penger til jernbane fra alle de skiftende regjeringene vi har hatt siden den gang.

Arbeiderpartiveteranen sier de ikke kan ta utfordringenfra Ueland.

– Da måtte vi ha fått tre ganger så mye penger til jernbane. Men det er andre områder i samfunnet som også trenger midler, sier Hansen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: