Hopp til innhold

Tviler på nye parkeringsregler

Forslaget om gratis parkering, for deler av dagen, får lunken mottagelse hos de forretningsdrivende i Sarpsborg sentrum.

Parkeringsautomat

Gratis parkering deler av dagen, på langtidsplasser, skal gi mer handel i sentrum i Sarpsborg, mener rådmannen. De som driver forretninger vil heller ha gratis parkering i deler av sentrum.

Foto: Rainer Prang / NRK


Sarpsborg bør innføre en prøveordning med gratis parkering på kommunale langtidsplasser etter kl. 14 på hverdager og etter kl. 12 på lørdager. Det foreslår rådmannen.

Hensikten er å trekke flere folk til sentrum. Og forslaget kommer etter at Fredrikstad i oktober vedtok en prøveordning med gratis parkeringshus etter klokka 14 på hverdager og etter klokka 9 på lørdager.

– For langt å gå

De forretningsdrivende som er organisert i Sarpsborg Handelsstand Sentrum jubler ikke.

– Langtidsplassene ligger for langt fra sentrum til at handelen vil øke, mener leder i Sarpsborg Handelsstand sentrum Knut Bangor.

Han sier at de helst vil ha en annen løsning.

– I utgangspunktet ville vi ha én time gratis parkering i sentrumskjernen, og økende satser på time to og tre. Det tror vi hadde gitt god sirkulasjon på parkeringsplassene og det ville ført til mer handel i sentrumskjernen, sier Knut Bangor leder i Sarpsborg Handelsstand sentrum.

Koster fem millioner

Rådmannen i kommunen mener derimot at det vil bli for dyrt for kommunen å innføre en slik ordning.

I saksframlegget står det blant annet: «Kartlegging av parkeringstid viser at 70 % av parkeringsbillettene som utstedes, er for parkering inntil én time. Inntektstapet er estimert til ca. 5 millioner kroner med innføring av gratis første time. En slik endring vil etter rådmannens oppfatning kunne føre til mindre sirkulasjon på parkeringsplassene, noe som kan være negativt for handelsnæringen.»

– Jeg ser at det regnestykket nok ikke går opp i kommunens budsjett. Ingen hadde vel sett for seg den prislappen i utgangspunktet. Men i stedet vil vi foreslå at det blir en times gratis parkering i de gatene som går inn mot gågata. Altså de nye enveiskjørte gatene i sentrum, sier Bangor.

Saken skal avgjøres av politikerne i bystyret i desember og fram til det vil noe av dem få besøk av handelsstanden.

– Vi vil be om møter med noen av dem som jobber med sentrumsplanen og forsøke å påvirke dem til å gjøre et annet vedtak enn det rådmannen legger opp til, avslutter Bangor.