SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Daglig leder i selskapet Bastø Fosen, Olav Brein, motsetter seg at fergeforbindelsen Horten-Moss skal bidra til finansiering av veiforbindelsen fra E18 og E6 til fergeleiene i Moss og Horten.
- Selvfølgelig kan vi ikke drive med underskudd. Den ytterste konsekvens av forslaget om at vi skal finansiere veiforbindelser på begge sider av fjorden kan bli at barstø-ferja klapper til kai for godt, sier Brein til NRK Østfold.
Han understreker at at selskapet ble forsikret om at noen slik ordning ikke ville bli aktuell da spørsmålet ble reist under konsesjonskonferansen selskapet hadde med Vegdirektoratet 2. februar i år, skriver avisa Gjengangeren.
Finansiering av tilknytningsveiene
Daglig leder i Bastø-Fosen sier fortsatt nei til dyrere fergebilletter for å finansiere veiprosjekt.
– Det ligger heller ikke noe i våre konsesjonsbetingelser som skulle tilsi at Bastø Fosen skulle bli pålagt en slik ordning, sier Brein videre.
Brein kommer med denne uttalelsen etter at at Aftenposten nylig forteller om distriktsveisjef i Østfold, Olav Sætre, igjen slår til lyd for at veimyndighetene vil vurdere å innføre bompenger på ferga mellom Horten og Moss til utbedring av tilknytningsveiene.
På vestsiden handler det om ny riksvei 306 om Skoppum, på østsiden en forbindelse fra Moss via Årvoll-krysset til E6. Sætre sier til Gjengangeren at det er Vegdirektoratet som nå har saken til vurdering.
Har engasjert MøreForsk
For en måned siden troppet en delegasjonen, med både kommunale og fylkeskommunale ledere på begge sider av fjorden, opp hos samferdselsminister Torild Skogsholm for å fortelle at de ønsker en bompengefinansiering i form av dyrere fergebillettere for å få veiene på plass.
Sætre mener det er nødvendig å få avklart visse premisser med Vegdirektoratet, før man avgjør om man skal gå videre med saken.
Daglig leder i Bastø Fosen Olav Brein har nå engasjert MøreForsk som skal gjennomgå alt tallmateriell og gjøre nye beregninger for å få grunnlaget for diskusjonene om finansiering så korrekt som mulig.