Fra 1. juli skal alle snus- og røyktyper selges i lik innpakning. Pakkene skal ha en grønn farge, med advarsel om hvilke skader tobakken kan gjøre på kroppen.
Tobakkprodusentene får heller ikke ha logoen sin på pakkene. Formålet er å få færre til å trekkes mot snus og røyk.
– Dette er et viktig skritt for å nå det langsiktige målet om et tobakksfritt samfunn. Å beskytte barn og unge mot tobakk er kjernen i norsk tobakkspolitikk, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til helsedirektoratets hjemmesider.
Røyking i Australia økte
Ifølge direktoratet vil standardiserte pakker gjøre de mindre interessante for kjøperen. En artikkel fra Forskning.no viser derimot at forskningen rundt temaet er usikkert.
Tobakksprodusenten British American Tobacco tror utseendeendringene vil få en uheldig effekt.
– I Australia, trukket frem av regjeringen som et eksempel på hvordan reformen lykkes, øker røykingen nå. Siden det ikke er mulighet til å ha særegne merkevarer, har selskapene begynt å konkurrere med prisen i stedet, noe som er uheldig, sier kommunikasjonssjef i selskapet, Markus Lindblad til NRK.
Avisen The Australian skrev i mars at forbruket av sigaretter i Australia har steget for første gang på over et tiår. De skriver videre at utgiftene til tobakksprodukter, som har gått jevnt ned i en årrekke, steg med 2,6 prosent i siste kvartal i 2017.
Vil øke avgiftene på snus
Kommunikasjonssjef Martin Steen i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke er glad for arbeidet som gjøres for å få ned antallet som bruker snus og røyk.
Han mener likevel det er nødvendig å øke prisene for å hindre unge i å snuse.
– Prisnivået har stor innvirkning på ungdoms etterspørsel etter tobakksvarer. Snus er svakere avgiftsbelagt enn røyketobakk, og vi mener det er nødvendig å innføre høyere avgifter på snus slik at prisen kommer opp på nivå med annen tobakk, sier Sheen.