Hopp til innhold

Travelt på skroten

Du slipper å betale årsavgiften dersom bilen vrakes innen 20.mars.

Magnus Andre Fallet

TRAVLE TIDER FØR DEADLINE. Magnus Andre Fallet ved Borg Bildemontering i Sarpsborg forteller om svært travle tider fram mot 20. mars.

Foto: Tom Helgesen Byavisa Sarpsborg

Er bilen din moden for skraphaugen, er tiden med andre ord inne nå.

- Deadline er 20. mars om du vil spare årsavgiften på bilen, sier Jan Johansen hos Borg Bildemontering på Borgenhaugen til Byavisa Sarpsborg.

Krav om innbetaling sendes ut i midten av februar til eiere av kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret per 1. januar.

For en bil med vekt under 7 500 kilo skal det i år betales 2 940 kroner i årsavgift, og 3 425 kroner for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter.

Les også:



Vrakpant femdoblet

Bilopphuggeri

MÅ GJENVINNE MER FRA HVER BIL. Felleseuropeiske krav til håndtering av bilvrak medfører at gjenvinningsgraden må øke ytterligere de nærmeste årene, og bilopphuggeriene skal opp i 95 prosent fra 2015.

Foto: NRK

Fra årsskiftet økte også vrakpanten med en 500 kroner, og er nå oppe i 2 500 kroner.

Jan Johansen og hans medhjelpere har market en gradvis øking av oppdrag de siste dagene, etter hvert som “deadline” har nærmet seg.

- Ja, sist uke hentet vi 35 biler rundt i Østfold, og pågangen er stadig stigende, forteller han til Byavisa Sarpsborg.

På landsbasis er det stadig flere som sender bilene til vraking, som igjen betyr at bilparken i større og større grad fornyes.

Også hos Borg Bildemontering merker de at det er nyere biler i dag som kasseres enn for ti år siden.

Våren betyr gode tider for bilopphuggerne.

TIL GJENBRUK. Biler som vrakes inngår i et avansert og miljøvennlig kretsløp.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Vrakene saneres for gift

Når en skroteferdig bil leveres blir alle skadelige væsker og miljøskadelige deler fjernet og håndtert forsvarlig.

Deretter fraktes vraket til en shredder, som kverner bilvraket og sorterer materialet videre.

Omlag 85 prosent av mengden gjenvinnes til nye materialer.

10 prosent går til energigjenvinning, mens 5 prosent havner på deponi.

Gjenvinningen gir materialene nytt liv i form av en rekke produkter som armaturer, kabler, ledninger, aluminiumskarmer, binders, bestikk, kjeler, maskindeler, autovern, togskinner, kumlokk og gjerder.

Felleseuropeiske krav til håndtering av bilvrak medfører at gjenvinningsgraden må øke ytterligere de nærmeste årene, og bilopphuggeriene skal opp i 95 prosent fra 2015.

Se:

VRAKER BILEN