Hopp til innhold

Trafikken på Kråkerøy-bruene øker

Den eneste strekningen med bomstasjoner i Nedre Glomma hadde en trafikkøkning på åtte prosent fra 2013- 2015. Målet for hele regionen er nullvekst.

Værstebrua, mellom Kråkerøy og Fredrikstad sentrum bilistene betaler bompenger kun en vei

På Værstebrua og den andre brua til Kråkerøy betaler bilistene bompenger bare når de kjører fra Kråkerøy.

Foto: Anne Ognedal / NRK

– På Kråkerøy benyttet vi ikke anledningen godt nok til å innføre bedre busstilbud samtidig med at bompengene blir innført, mener Tor Stabbetorp, rådgiver for Bypakka i Nedre Glommaregionen.

I en periode på fire år får Bypakka 215 millioner kroner i såkalte belønningsmidler fra Samferdselsdepartementet. Midlene skal brukes til tiltak for å få flere til å sykle, gå eller ta bussen i Fredrikstad og Sarpsborg.

Kravet er at det skal fører til nullvekst i personbiltrafikken fra 2013- til utgangen av 2017. Det gjelder regionene samlet sett.

På de to bruene mellom Kråkerøy og Fredrikstad kjører det nå daglig 19 800 biler i gjennomsnitt.

Økte bompengesatser

Personbiler må betale 22 kroner når de kjører fra Kråkerøy og mot sentrum i Fredrikstad.

–Vi er kanskje litt late, derfor bruker vi bilen i stedet for å ta sykkelen eller gå, mener

Hans Petter Huth fra Begby i Fredrikstad s

Luftforurensning er en grunn til å begrense biltrafikken i Nedre Glomma, sier Hans Petter Huth fra Fredrikstad.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Hans Petter Huth. Et par ganger i uka kjører han bil fra Begby til Kråkerøy, men når det er sommer og fint vær sykler han gjerne.

Prisen må øke for at han skal velge vekk bilen i dårlig vær.

–Hvis det hadde kostet 45- 50 kroner da tror jeg folk hadde begynt å tenke litt annerledes.

Glommaringen gir effekt

Noen av belønningsmidlene er brukt til å bedre bussruta Glommaringen. I rushtiden er det nå åtte avganger mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

–På veiene der Glommaringen går er det ikke lenger vekst i personbiltrafikken, forteller Stabbetorp. Men han innrømmer at det er et stykke igjen til nullvekst for hele Nedre Glommaregionen.

For på de fjorten målepunktene Statens vegvesen har i Fredrikstad og Sarpsborg er ble det målt en samlet trafikkvekst på knapt to prosent fra 2013 til 2015.

–Vi har et trumfkort i ermet og det er innføringen av bompengering i Fredrikstad i løpet av høsten 2017, sier Stabbetorp og viser til at erfaring tilsier at der det blir bompengering, går trafikken ned.