– På Kråkerøy benyttet vi ikke anledningen godt nok til å innføre bedre busstilbud samtidig med at bompengene blir innført, mener Tor Stabbetorp, rådgiver for Bypakka i Nedre Glommaregionen.
I en periode på fire år får Bypakka 215 millioner kroner i såkalte belønningsmidler fra Samferdselsdepartementet. Midlene skal brukes til tiltak for å få flere til å sykle, gå eller ta bussen i Fredrikstad og Sarpsborg.
Kravet er at det skal fører til nullvekst i personbiltrafikken fra 2013- til utgangen av 2017. Det gjelder regionene samlet sett.
På de to bruene mellom Kråkerøy og Fredrikstad kjører det nå daglig 19 800 biler i gjennomsnitt.
Økte bompengesatser
Personbiler må betale 22 kroner når de kjører fra Kråkerøy og mot sentrum i Fredrikstad.
–Vi er kanskje litt late, derfor bruker vi bilen i stedet for å ta sykkelen eller gå, mener
Hans Petter Huth. Et par ganger i uka kjører han bil fra Begby til Kråkerøy, men når det er sommer og fint vær sykler han gjerne.
Prisen må øke for at han skal velge vekk bilen i dårlig vær.
–Hvis det hadde kostet 45- 50 kroner da tror jeg folk hadde begynt å tenke litt annerledes.
Glommaringen gir effekt
Noen av belønningsmidlene er brukt til å bedre bussruta Glommaringen. I rushtiden er det nå åtte avganger mellom Sarpsborg og Fredrikstad.
–På veiene der Glommaringen går er det ikke lenger vekst i personbiltrafikken, forteller Stabbetorp. Men han innrømmer at det er et stykke igjen til nullvekst for hele Nedre Glommaregionen.
For på de fjorten målepunktene Statens vegvesen har i Fredrikstad og Sarpsborg er ble det målt en samlet trafikkvekst på knapt to prosent fra 2013 til 2015.
–Vi har et trumfkort i ermet og det er innføringen av bompengering i Fredrikstad i løpet av høsten 2017, sier Stabbetorp og viser til at erfaring tilsier at der det blir bompengering, går trafikken ned.