Økningen gjelder privatbiler. Den grensekryssende ferje-, tog- og busstrafikken er svakt økende, mens trailertrafikken har holdt seg stabil med om lag en million trailere per år over Norges grense.
Hver dag passerer det i snitt 10.000 biler over Svinesund, som ifølge kontorsjef på Svinesund, Wenche Fredriksen, byr på flere utfordringer for tollerne.
– Det er klart det blir en utfordring å pukke ut de bilene vi ønsker å plukke ut som smugler varer til Norge, sier Fredriksen til NRK.no.
LES OGSÅ:
Mesteparten av gods kommer sjøveien
– Vi har en tilstedeværelse som gjør at vi klarer å snakke med flere av de som passerer grensen. Det er gjennom samtale og muligheten til å kikke i bilene som gjør at vi er så treffsikre, hevder Fredriksen.
Senest i går ble to polske statsborgere tatt med over 17.000 sigaretter og over 80 liter brennevin i bilen da de passerte Svinesund.
Men det er ikke bare personbiltrafikken som øker – også godsmengden til Norge økte i fjor. Mesteparten av godset til Norge transporteres sjøveien.
I fjor gjaldt dette 24,9 millioner tonn av en total mengde på 33,2 millioner tonn gods.
Trailere transporterte 7,2 millioner tonn og på fergene kom det 1,1 millioner tonn gods til Norge i fjor. Tollerne håndterte i overkant av seks millioner deklarasjoner i løpet av 2011, hvorav cirka 75 prosent er innførselsdeklarasjoner.
- LES OGSÅ: Årets mest kuriøse smuglerforsøk?
Unikt tollsamarbeid
– Tollernes utfordring er å stoppe smugling og avdekke varer som ikke er korrekt deklarert, uten å hindre den legale vareførselen. I samarbeid med andre lands tollmyndigheter møter vi trafikkøkningen med bedre etterretning og analyser, forbedrede metoder og kontrollutvelgelse og nye teknologiske hjelpemidler, sier toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse til Tollvesenets nettsider.
Grensetollsamarbeidet mellom Norge og Sverige og Norge og Finland innebærer at reisende og varetransporten til Norge bare behøver å forholde seg til den norske grensestasjonen, mens transport ut av Norge forholder seg til finsk eller svensk toll.
Flere steder langs grensen er det bare én tollstasjon med felles nordisk bemanning, noe som er helt unikt på verdensbasis.
- LES OGSÅ: Halv million biler over nye Svinesund