Hopp til innhold

Tømmeret over på E6

Nå starter de første turene med tømmer fra Sarpsborg til Saugbrugs i Halden på E6 med bil. Halden havn er ikke terrrorsikret, og er stengt.

Tømmerbil
Foto: Rainer Prang / NRK

Saugbrugsforeningen må fra og med torsdag ta imot tømmer på Alvim-kaia i Sarpsborg.

Den første tømmerbåten har med seg 3 500 kubikkmeter tømmer. Det vil generere i overkant av 100 tømmerbillass på E6 fra Sarpsborg til Halden.

 

Norske Skog Saugbrugs
Foto: Rainer Prang / NRK

- Stengt for internasjonale anløp

Da Norske Skog Wood, som leverer tømmer til Saugbrugsforeningen i Halden, i forrige uke ble kjent med at Halden havn ikke hadde fått på plass sin ISPS-sikring, og dermed stod i fare for å bli stengt for anløp av internasjonal skipstrafikk, vakte det betydelig overraskelse.

 - Jeg har fått vite at dette forholdet var gått i orden. Det er det tydeligvis ikke, og vi må nå se oss om etter andre løsninger, sa virkessjef Bjørn Einar Bjordal i Wood til NRK. Han mener alle andre løsninger enn Mølen-havna i Halden blir dyrere for bedriften.

Arne Braathu, overingeniør ved Kystverket Sør Øst, sier til NRK at han har mottatt en redegjørelse fra Halden kommune, der kommunen forteller at de ikke har fått ISPS-sikringen på plass innen fristen den 22. november i år.

- Jeg forutsetter derfor at ingen båter i internasjonal skipstrafikk anløper Halden havn, sier han.  

- Taper konkurranseevne

Bjørn Einar Bjordal mener Saugbrugsforeningen  vil tape konkurranseevne i papirmarkedet, når transporten blir mer kostbar, enn slik det har vært til nå, når tømmeret til Saugbrugs har vært losset på den kommunale havn på Mølen i Halden.

Løsningen med tømmermottak i Sarpsborg og videre frakt på lastebil til Halden blir langt mer tungvint og kostbar for Saugbrugs, uten at det foreløpig er regnet på hvor mye mer den nye transportordningen vil koste.

- Dette er ingen situasjon vi har ønsket oss. Hvor mye mer dette vil koste oss, vet vi foreløpig ikke. Det betyr jo også mye for kostnadene hvor lenge denne løsningen må pågå, sier informasjonssjef på Saugbrugs, Erik Sandersen, til NRK. 

Kan bli stort import-volum

Årlig bruker Saugbrugsforeningen rundt 800 000 kubikkmeter tømmer og flis i sin produksjon av papir.

Saugbrugs, Sauøya
Foto: Rainer Prang / NRK

Det meste av råvarene er sikret gjennom lokale leveringsavtaler i Norge og Sverige, men enkelte år har importtømmer helt opp mot 100 000 kubikkmeter vært hentet inn over den kommunale havna på Mølen for å dekke bedriftens behov.

Erik Sandersen ønsker overfor NRK ikke å dramatisere de våte og vanskelige forholdene i skogen, og sier det er for tidlig å si noe sikkert om hvor vanskelig det vil bli å få lokal leveranse av tømmer.

Til Halden Arbeiderblad sier imidlertid Even Gulli i Norske Skog Wood at tilgangen på norsk og svensk tømmer, blant annet til Saugbrugs, ligger 20 prosent under normalen, og han sier det må hentes tømmer fra de baltiske land.

Skogbruksleder Thor Åge Jensen i Havas Skog AB sier til avisen at det er ekstremt vanskelige driftsforhold i skogen nå.

Det kan føre til stort behov for importtømmer og stor lastebiltrafikk fra Alvim-kaia til Halden via E6, dersom det ikke er mulig å finne lokale løsninger.

Saugbrugsforeningen har et råstoffbehov på 2 000 kubikkmeter pr. døgn. 

Lang frakt til Halden 

Tømmeret, som til nå har kommet til Mølen, har vært fraktet videre på lastebiler til Saugbrugs, en kjøretur på rundt tre kilometer.

Nå blir lastebiltransporten betydelig forlenget, i og med at Halden havn ikke er godkjent for internasjonale anløp. 

Strekningen fra Alvim-kaia til Saugbrugs er på nærmere 30 kilometer, mye av strekningen på en hardt trafikkbelastet E6, der det bygges ny vei over flere kilometer.

- Må finne en varig løsning

Mens kommunen ønsker at Saugbrugs skal ta imot tømmer på sin ISPS-sikrede havn på Sauøya, der det i dag skipes ut ferdig papir, sier bedriften selv at de verken har plass eller mulighet for å blande papir og råstoff på sine kaiområder.  

Erik Sandersen sier til NRK at der Saugbrugsforeningen selv driver havn har sikkerhetsløsningene vært på plass lenge.

- Vi må holde drift av offentlig havn og privat havn fra hverandre, og vi kan ikke ta ansvar for å drive en offentlig havn, sier han.

Nå vil Saugbrugsforeningen sette seg ned sammen med tømmerleverandøren Norske Skog Wood og Halden kommune for å finne en løsning.

- Vi må ta imot båten på Alvim-kaia torsdag i første omgang, og sette oss ned med de involverte for å finne en varig løsning, sier Sandersen.