NRK Meny
Normal

– Tråsykkelen min har bedre bremser

Statens vegvesen stanset flere livsfarlige vogntog på Svinesundsgrensa torsdag kveld. – Vi har hatt en økning av semihengere uten bremser, sier fagsjef i vegvesenet.

En storaksjon er nå i gang på Svinesund. Politi, tollvesen og vegvesenet samarbeider utover kvelden om kontrollen som skal luke ut både narkotika-smuglere og trafikkverstinger. De første lastebilene som ble stanset i dag beskrives som rene drapsmaskiner.

Et av vogntogene hadde helt slitte dekk, nærmest ingen bremser og hengeren var rusten nesten tvers igjennom. – Skremmende sier Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

Øyvind Grotterød

Inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen viser frem rusten på en av vognene som ble stanset i dag.

Foto: Odd Skjerdal/NRK
Livsfarlig vogntog

Vogntoget var rustent nesten tvers igjennom.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Over 50 tjenestemenn fra Tollvesenet, politiet og Statens vegvesen holdt torsdag kveld en storkontroll ved grenseovergangen på Svinesund.

I løpet av kvelden avdekket kontrollørene fra vegvesenet flere vogntog som blir beskrevet som rene drapsmaskiner. Et av dem var et polsk vogntog på 50 tonn der nærmest ingenting var i orden.

– Det begynte med vektkontroll og han klarte seg fint der. Men da vi fikk mulighet til å se nærmere på kjøretøyet viste det seg at flere av dekkene er helt på grensen. Enkelte dekk var så slitt at selve oppbyggingen er i ferd med å blottlegges, sier inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

– I tillegg var selve oppbyggingen av hengeren nesten rusten tvers igjennom. Det er graverende rustfeil på selve rammeverket. Så lenge hengeren er så tung som den er, så vil sannsynligheten øke for at hele hengeren knekker i to ute på veien, legger han til.

Vurderte Oslofjordtunnelen

Som om ikke det var nok var hengeren også så å si helt uten bremser.

– Det finnes nesten ikke brems i det hele tatt. For å sammenligne, så er det nok bedre bremser på tråsykkelen min enn på dette vogntoget. Det synes jeg er nedslående. Dette er et meget farlig kjøretøy, sier Grotterød.

Vegvesenet stanset et lignende vogntog på Svinesund for bare to uker siden. Føreren forklarte at han var på vei til Oslofjordtunnelen.

– Med sju prosent helling i bakkene i tunnelen, er det utopi å tro noe annet enn at de svake bremsene, som han kun hadde på forhjulene, ville blitt overopphetet, fortalte operasjonsleder Terje Marstad i Østfold politidistrikt til NRK den gang.

Føreren som ble stanset i kveld vurderte samme rute innover i Norge.

– Han var på vei til Vestfold og han fortalte at han ikke var helt sikker på om han skulle ta ferja mellom Moss og Horten, eller kjøre i Oslofjordtunnelen. Det har vært flere alvorlige tunnelulykker med påfølgende branner og så videre. Dette er en potensiell drapsmaskin, sier Grotterød.

Les også:

Ser bra ut på utsiden

Ronny Lindesteg

Fagsjef Ronny Lindesteg i Statens vegvesen sier at det har vært en økning i vogntog med dårlige eller ingen bremser.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Etter det NRK kjenner til har den polske sjåføren også forklart at han fikk beskjed av sin egen sjef om å kjøre det aktuelle vogntoget, og at jobben ville gå til en annen sjåfør hvis han nektet.

– Mannen har fått et forelegg på 8000 kroner. Han ble ikke fratatt førerkortet, men han får naturligvis ikke lov til å kjøre videre i Norge med dette vogntoget, sier operasjonsleder Ingar Signebøen i Østfold-politiet til NRK.no.

Fagsjef Ronny Lindesteg i Statens vegvesen sier at kontrollørene har sett en økning av vogntog med dårlige bremser den siste tiden.

– Vi har hatt en økning av semihengere med dårlige eller ingen brems. Når vi tar et krafttak som i dag finner vi mange eksempler på kjøretøy som absolutt ikke skulle vært på veien.

Han legger til at det er viktig med kontroller for å avdekke den tekniske tilstanden til vogntogene som kommer inn i landet.

– Det er mange kjøretøy som ser bra ut på utsiden, men som viser seg ikke å være det når vi tar en nærmere titt på dem. Vi ser skremmende ting, både når det gjelder tekniske ting og lastsikring.

Tror presenning er nok sikring

Et annet vogntog som ble stanset på grensa i kveld hadde flere tonn med usikret last i vognen.

– Lasten var ikke sikret på noen som helst måte, i tillegg var lasten altfor tung. Det resulterte i at all lasten veltet da han bremset for at vi skulle kontrollere vekten, sier Øyvind Grotterød.

Føreren trodde at presenningen som dekket vognen var sikring nok. Ifølge Grotterød er han ikke alene om den tanken.

– Veldig mange sjåfører tror at presenningen er en del av lastsikringen, men det er det definitivt ikke. Det er rett og slett hva vi kaller en regnfrakk.

– Føreren av dette vogntoget hadde alt utstyret i orden, men han hadde ikke brukt det. Jeg tør ikke å svare på hvorfor det ikke ble brukt, men det er rart. Vi ser veldig alvorlig på det, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Livsfarlige vogntog

Føreren av dette vogntoget hadde ikke sikret den tunge lasten i det hele tatt.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Mange slipper unna

Grotterød mener førere som kjører vogntog med usikret last leker med livet til andre bilister.

– Dette er tilfeller som vi dessverre ser hver eneste dag. Ved en unnamanøver eller en bråbrems vil lasten forskyve seg og komme ut gjennom presenningen. I verste fall kan det treffe et annet kjøretøy og drepe dem som sitter der.

Hvor mange slike vogntog slipper unna kontrollene deres?

– Det er vanskelig å si noe eksakt om det. Det passerer 2000 vogntog i døgnet over grensa på Svinesund, og det er bare en brøkdel av dem vi får kontrollert. Det er dessverre mange som slipper forbi.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Brussalget i Norge kraftig ned

    Salget av brus i Norge har gått ned med 12 millioner liter hittil i år, melder NTB. Det er en nedgang på nesten 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bryggeri- og drikkevareforeningens oversikt viser at salget av brus tilsatt sukker alene har gått ned med 12,48 prosent.

    Importerer brus og godteri
    Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
  • Uenige i forslag om vannskuter

    Politiet er sterkt kritisk til reglene for bruk av vannskuter som Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler kommuner ønsker å innføre, skriver Sarpsborg Arbeiderblad. Den foreslåtte fartsbegrensningen på fem knop inntil 150 meter fra land vil medføre store begrensninger også for politiet og være vanskelig å håndheve.