Hopp til innhold
Reportasje om Østfoldbanen desember 2019
Foto: Christian Nicolai Bjørke / NRK

Østfoldbanen

  • Jernbaneutbyggingen i Moss: Får dagsbøter

    Entreprenøren MossIA, som bygger deler av dobbeltsporet gjennom Moss, får nå dagsbøter fra Bane Nor.

    Årsaken er et deler av prosjektet ikke sto ferdig i henhold til avtalen, opplyser fungerende prosjektsjef i Bane Nor Per Olav Moslet til NRK.

    1. februar ble arbeidet på deler av strekningen gjennom Moss stanset.

    Moslet mener dagbøtene ikke påvirker ferdigstillelse av prosjektet.

    – Vi har et godt forhold og en god, konstruktiv dialog med MossIA daglig, sier Moslet.

    MossIA sier de så hurtig som mulig skal lukke avvikene.

  • Strømproblemer på Østfoldbanen

    Det er forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen mellom Ski og Oslo S. Ny oppdatering kommer klokka 10.

    Det varsler Bane Nor. Det er strømproblemer som skaper forsinkelsene og innstillingene.

    Disse toglinjene kan påvirkes:

    Oslo S – Rakkestad, Østfoldbanen østre linje

    Stabekk – Ski, Østfoldbanen

    Oslo S – Moss, Østfoldbanen vestre linje

    Oslo S – Halden – (Göteborg), Østfoldbanen vestre linje.

  • Forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen

    På grunn av feil på en sporveksel ved Ski Stasjon er det forsinkelser og innstillinger på Østfoldbanen torsdag morgen.

    – Vi jobber med å rette feilen, men vet ikke hvor lang tid det vil ta, skriver Bane Nor i en trafikkmelding. (NTB)

  • Jernbane i Moss blir dyrere

    Nok en gang blir det varslet at ny jernbane gjennom Moss blir dyrere enn beregnet. Det siste prisanslaget er på 19,2 milliarder for det 10 kilometer lange dobbeltsporet.

    Da Stortinget ga grønt lys for bygging i 2017 var prislappen 9,5 milliarder.

    Bane Nor SF har varslet Jernbanedirektoratet om at det vil være nødvendig å øke kostnadsrammen for prosjektet, og at ferdigstillelse vil bli ytterligere utsatt. Dette skal så kvalitetssikre, før det skal opp i Stortinget, går det fram av revidert nasjonalbudsjett.